2010-11-25, 18:42
Medlem
Jag har sökt till FEK B på ett universitet, och söker på mina avklarade högskolepoäng den 15 oktober då antagningsfönstret stängde.

Söker jag med ALLA poäng jag klarat av på andra högskolor/universitet eller enbart på högskolepoäng inom området (ekonomi)? Jag har nämligen cirka 30 poäng ekonomi i bagaget, men däremot 45 poäng andra ämnen. Vill ha svar på det fort, därför vänder jag mig hit och inte till SYO.

Mvh
Citera
2010-11-25, 18:49
Medlem
Om du har läst alla kurser på samma universitet så söker du i alla fall på det totala antalet poäng. Jag skulle tro att det fungerar så även om du har läst dom andra kurserna vid ett annat universitet.

edit: Hittade denna länk: http://www.lu.se/utbildning/anmaelan-och-antagning/urval

"I urvalsgruppen akademiska poäng ger all statlig och kommunal högskole-/universitetsutbildning på grundnivå och avancerad nivå, som avklarats vid ansökningstidens utgång, akademiska poäng."

Så det verkar alltså vara så att det är det totala antalet poäng som räknas, oavsett om kurserna har lästs på olika universitet.
Senast redigerad av Enlightened 2010-11-25 kl. 18:52.
Citera
2010-11-25, 18:51
Medlem
Nja. Har läst dels på det universitet jag söker till, dels på ett annat universitet. Ämnena 45 poäng har dock ingenting att göra med ekonomi.

Tack för svaret.
Citera
2010-11-25, 18:52
Medlem
Fick följande svar från VHS så det var därför jag undrade:

"Akademiska poäng räknas med av universitetet du ansökt till om de anser det vara relevant för utbildningen du har ansökt till. För information om detta så ska du vända dig till antagningsenheten på universitetet."

Grejen är att jag inte sökt till en utbildning utan en fristående kurs.
Citera
2010-11-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wookad
Fick följande svar från VHS så det var därför jag undrade:

"Akademiska poäng räknas med av universitetet du ansökt till om de anser det vara relevant för utbildningen du har ansökt till. För information om detta så ska du vända dig till antagningsenheten på universitetet."

Grejen är att jag inte sökt till en utbildning utan en fristående kurs.
Skulle tro att allt räknas med. Jag har kommit in på fristående kurser via det urvalet och då har kurser som inte är direkt relaterade till det ämnet räknats in.
Citera
2010-11-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enlightened
Skulle tro att allt räknas med. Jag har kommit in på fristående kurser via det urvalet och då har kurser som inte är direkt relaterade till det ämnet räknats in.

Tack. Jag är helt inne på ditt spår också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in