2010-11-25, 16:30
Medlem
Tramlens avatar
Har nu funderat på detta under en längre tid och vänder mig nu till er på Flashback över att filosofiera hur ni tycker man bör leva sitt liv. De teorier som jag tänkte involvera i min tanke kring detta är Sartres, Nietzches och Kierkeegards teorier samt min egna välmotiverade åsikt i frågan, självklart så får ni använda er av fler teorier. Några begrepp inom Sartres teorier om hur man ska leva sitt liv kan till exempel vara frihet, val, ansvar, ångest och självbedrägeri.

Det vore även kul om ni kunde värdera och motivera ert val av teorier, dvs vad som ni tycker är bra och dåligt med dem samt jämföra tankarna och deras teorier.

Men en stor del tycker jag även är eran egen åsikt om ämnet men det vore även kul om ni kunde försöka få in lite tankar från andra filosofer. (googla gärna filosofernas namn om ni ej vet vad deras filosofier innebär, det kommer nog underlätta diskussionen)

Jag håller själv på och knåpar ihop en text som jag senare kommer att posta
Citera
2010-11-25, 16:39
Medlem
Dreijers avatar
Inte alls.
Citera
2010-11-25, 16:59
Medlem
Tramlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreijer
Inte alls.

Vad baserar du det på? Endast egna iaktagelser?
Citera
2010-11-25, 17:50
Medlem
Dreijers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramlen
Vad baserar du det på? Endast egna iaktagelser?
Korrekt.
Citera
2010-11-25, 19:35
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreijer
Korrekt.

Med tanke på att detta är en filosofitråd kanske du kan bedriva någon typ av argumentation för din ståndpunkt?
Citera
2010-11-25, 20:15
Medlem
Tror nog att "lev hur fan du vill" summerar min uppfattning.
Citera
2010-11-25, 21:37
Medlem
Wobins avatar
Min åsikt är att man ska leva för sig själv, men rationellt. Det vill säga att man bör inte orsaka andra människor onödig olycka i sin egen strävan efter lycka.

Synen på livet som jag har är väldigt inspirerad av Ayn Rand's objektivism. En skön intervju med henne: http://www.youtube.com/watch?v=7ukJiBZ8_4k
Citera
2010-11-25, 23:06
Medlem
erkefiendes avatar
ligga så mycket som möjligt för att sprida vår säd, och därmed våran avkomma.
Citera
2010-11-25, 23:10
Medlem
Lev så att du mår så bra du bara kan så ofta som möjligt.
Citera
2010-11-25, 23:39
Medlem
3yearss avatar
Tror han menar typ, hur man bör leva? Pessimistiskt? Tänka på ett visst sätt? Inte "meningen med livet" finns nog ett antal trådar om det men mer "Hur bör man leva?" och utveckla det på ett filosofiskt sätt och använda sig av teorierna han lade fram.
Citera
2010-11-26, 00:24
Medlem
Du bör leva ett dygdigt liv. Rättrådigt, vist, passionerat.

Att alltid blicka framåt mot hur du kan bli en bättre människa. Liksom ett ekollon bär hela ekens potential och dess liv består i att laka ur den bördiga jorden med dess rot och sträcka ut sina grenar och fylla dem med löv, består också människans liv i att sträcka ut sig som vara och ta till vara på varats hela syltburk och bli det mest dygdiga en människa kan vara. Det är en generell princip att växa för allt levande, även om det inte alltid är i fysisk storlek, och vi människor har en unik sits i att vi kan i mycket bestämma exakt hur en människas vara ska se ut. Förvalta detta redan i hur du strukturerar dina tankar.
Citera
2010-11-26, 04:40
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Man bör leva på det sättet man själv subjektivt föredrar.

Det finns inga allmängiltiga regler, därför är det onödigt att spekulera kring sådana...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in