2010-11-25, 16:27
Medlem
Hej!

Jag sitter här med bredband 24Mbit/s från telia ligger vanligtvis på runt 12 men har på senaste tiden bestämt sig för att inte gå högre än 7. detta är dock inte själva problemet.

Utan det är att nätverket lägger ner till och från. har varit så i en dryg månad nu och det händer med allt tätare intervaller. vilket gör mig allt argare.

jag sitter på ett modem från zyxel som jag fick av telia, samt en netgear router båda ca. 3år gamla.

jag upplever problemet på samtliga datorer och mitt playstation 3.

jag har haft en gubbe från telia här men han sa att han fick kontakt med min utrustning men att de var lite rostiga. (vi har haft problem med ledningarna till och från förr men aldrig den här sortens problematik.)

nu idag testade jag uppkoplingen när den var nera via mbilen, och från telia hälsade dem följande:

"inget fel har hittats och vi har kontakt med din utrustning. dock verkar det som om du har lite ojämn ip-fördelning vilket kan leda till en ostabil uppkoppling. Har du router kontakta tillverkare, har du inte det prata med datortillverkare och instalera om nätverkskortet."

jag har testat att koppla direkt via modemet men det var inte lyckat för då fick jag ingen kontakt alls.
har även prövat med ett annat modem men med samma resultat.

Någon som upplever samma problem ? eller har förslag på olika lösningar? alla ideer och förslag är välkomna.
Citera
2010-11-25, 16:59
Medlem
1:
fabriksåterställning av modemet, håll in resetknappen till allt börjar lysa. Alt håll in i 30 sek, dra ur strömmen men håll fortfarande in knappen ytterligare 30sek stoppa i strömmen igen håll i ytterligare 30 sek. släpp.

2:
uppgradera firmware i router + fabriksåterställning. gå in på tillverkarens hemsida och ladda hem senaste version av firmwaren. installera denna på routern. när allt är klart, dra även en fabriksåterställning på routern.
Citera
2010-11-25, 16:59
Medlem
hasenfrasens avatar
"ojämn ip-fördelning" är bullshit och rappakalja. Du ska ringa 90200 och begära en mätning mellan stationens DSLAM och ditt modem. Är du riktigt framåt läser du modemets manual och går in själv och avläser modemets uppkopplingshastighet och S/N på ADSL - och säger sen "fix your shit!" till Telia - men FÖRST lär du prova med ett annat modem.
Citera
2010-11-25, 17:18
Medlem
okej ska pröva båda. problemet är dock att jag har prövat med ett annat modem men hade fortfarande samma problem. och att koppla utan router också det utan bra resultat. ska ändå pröva.

Men ni utesluter alltså helt att det e mina ledningar som håller på att falla sönder ?

Måste jag ringa Telia när internet ligger nere för att de ska hitta felet eller kan dom hitta det när som helst ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in