Jag tycks verkligen inte förstå detta som ser till synes enkelt ut. Har googlat spänningsdelning/letat i min lärobok och försökt finna varför ekvationen ser ut som den gör, men jag hittar ingenting.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wheatstones_brygga
Punkt 3. Jag är med på att spänningen över bryggan är spänningen i punkt D minus spänningen i punkt B(Eller tvärt om? Det beror väl på vad man frågar efter?), men att de bestämmer spänningen i punkterna med formeln: V(D) = V * R2/(R1+R2) kan jag inte förstå.
Jag skulle kunna räkna ut strömmen genom parallellkopplingen och sedan räkna spänningsfallet över varje resistor. Men då känns det som att om jag vill ha spänningspotentialen(????) i punkt D så måste jag veta vart jord sitter. (Antar de att potentialen är noll på minussidan av spänningskällan, och det är därför man har R2 i täljaren i ekvationen ovan?) Jag blev nog bara mer förvirrad av detta jag skrivit nu tror jag.
1. Hjälp mig förstå vad formeln för att beräkna spänningen i punkt B kommer ifrån.
2. Försök tyda det jag skriver ang. spänningsfallet och jord, och förklara för mig om det är själva spänningspotentialen i punkt B man räknar ut. Om så inte är fallet, vad är det då?
HJÄLP! Våra föreläsningar är så sjukt röriga att jag blir knäpp.