Tänkte slå på stort denna jul och ha hemgjord inlagd gurka och rödbetor. Har tidigare gjort men utan räfflor och dom kändes inte alls lika roliga att förtära och krispigheten försvann på nåt vis (samma med mammas flata och svärmors flata men inte samma recept) så nu vill jag göra riktigt med räfflor men vet inte alls vad man använder för att få dessa. har en matmixer som har två skärplattor men finns ju inget sånt mönster på och vet inte om att man kan köpa till. Så nu undrar jag hur ni andra gör. Kanske är räfflorna egentligen placebo, vad vet jag men en stor skillnad blir upplevelsen med räfflor.
Kan inte namnet på just detta redskap, men kan försöka förklara det för dig.
Det är en platta med utbytbara knivar på, raka, räfflade, "pommes-skärare" osv. sedan så fäster man det man vill skära/räffla/strimla på ett handtag som man sedan för fram och tillbaka över plattan.
Tror den som jag har är köpt på någon marknad i ett sånt där stånd där företag visar upp sina nya "smarta" produkter. (köptes förmodligen på 90-talet).
Produkten kan gå under namn liknande "potatis-skivare" eller liknande.
Kan inte namnet på just detta redskap, men kan försöka förklara det för dig.
Det är en platta med utbytbara knivar på, raka, räfflade, "pommes-skärare" osv. sedan så fäster man det man vill skära/räffla/strimla på ett handtag som man sedan för fram och tillbaka över plattan.
Tror den som jag har är köpt på någon marknad i ett sånt där stånd där företag visar upp sina nya "smarta" produkter. (köptes förmodligen på 90-talet).
Produkten kan gå under namn liknande "potatis-skivare" eller liknande.
Tack för era tips. Får hoppas jag hinner få tag i nåt sånt. Legymkniven verkar ju som ett billigare alternativ men verkar svår att få tag i.
Såg på Claes Ohlson att dom hade en osthyvel med vågor/räffler så funderade på om den kunde tänkas gå bra men problemet blir nog då att det blir för tunna skivor såvida man inte mixtrar lite...
Legymkniven, är det ett gammalt redskap eftersom det verkar så ovanligt?
Tack för era tips. Får hoppas jag hinner få tag i nåt sånt. Legymkniven verkar ju som ett billigare alternativ men verkar svår att få tag i.
Såg på Claes Ohlson att dom hade en osthyvel med vågor/räffler så funderade på om den kunde tänkas gå bra men problemet blir nog då att det blir för tunna skivor såvida man inte mixtrar lite...
Legymkniven, är det ett gammalt redskap eftersom det verkar så ovanligt?
Ja, det är ett gammalt redskap. Det kan funka med hyveln också men den fysiska storleken kan vara en nackdel. Den klarar nog inte större rödbetor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!