2010-11-24, 21:38
Medlem
Satt och funderade lite och undrar om det finns några nackdelar med att alla skulle få för sig att börja prata svenska. Alltså att alla länder i världen helt random av någon fjärran anledning på grund av till exempel mode eller liknande skulle få för sig att börja prata svenska.

Min fundering sträcker sig framförallt på sikt varför argument som att det skulle ta tid och kosta cash att översätta alla lagar och så vidare blir ganska ointressanta.

Allt gott!
Citera
2010-11-24, 21:43
Medlem
Awesomes avatar
Svenska är ett ganska svårt språk att lära sig. Om alla skulle lära sig ett nytt språk (om man bortser från hur många som redan pratar det) så borde alla lära sig finska. I finskan så uttalas alla ord som de stavas, dvs enkelt och lära sig.

Fast som det ser ut idag så är det nog bäst om alla lär sig engelska.
Citera
2010-11-24, 21:54
Medlem
Pink-Snipers avatar
jag tycker det är ganska nice med olika språk, kan inte riktigt förklara varför men tycker det skulle vara synd om det bara fanns ett språk kvar.
sen skulle det ju leda till att folk hade så jävla skilda dialekter att det i princip skulle vara olika språk, jag fattar ju inte ens alla dialekter inom Sverige
Citera
2010-11-24, 21:55
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Svenska är ett ganska svårt språk att lära sig. Om alla skulle lära sig ett nytt språk (om man bortser från hur många som redan pratar det) så borde alla lära sig finska. I finskan så uttalas alla ord som de stavas, dvs enkelt och lära sig.

Fast som det ser ut idag så är det nog bäst om alla lär sig engelska.
Germanska språk är erkänt lättare att lära sig än finsk-ugriska språk. Att lära sig att stava på korrekt finska är bland det svåraste du kan göra. Det finns en anledning till att många av dessa språk har dött ut och ersatts med indoeuropeiska språk.
Citera
2010-11-24, 21:58
Medlem
postvagns avatar
Kan inte hålla med om att finska uttalas som det stavas. Det beror ju på vad du har för språk att utgå från. En tysk, t. ex uttalar ju "ei" - "ay" och en svensk uttalar det "ey". Så för en finsktalande person kan det nog verka som att allt uttalas som det stavas.

Till ursprungsfrågan. Håller med föregående talare, svenska är ganska svårt att lära sig jämfört med andra språk. Givet att de flesta i världen talar nån form av kinesiska, hindi el engelska. Så det är nog ingen bra idé. Sen vet jag inget språk (dålig koll, motbevisa mig gärna) som inte har någon vare sig språklig el stavningsregel för de s.k. "sche-ljuden/orden"...
Citera
2010-11-24, 21:58
Medlem
svenska är ett ruttet språk
Citera
2010-11-24, 23:56
Medlem
Hajars avatar
Ja, varför inte? Det är inte en sämre idé än att något annat språk skulle utses till världsspråk. En fördel är att svenska inte talas i någon stormakt. Om t.ex. engelskan utsågs till världsspråk skulle det gynna USA vilket Kina, Ryssland, Indien med flera säkert inte skulle vara särskilt nöjda med. Blev svenska världsspråk skulle det naturligtvis gynna oss men det skulle inte rubba maktbalansen mellan ovan nämnda stater.
Citera
2010-11-29, 18:41
Moderator
Hamilkars avatar
Trådens topic är för- och nackdelar med svenska som världsspråk, inte vilka andra språk man vill se som världsspråk i stället. En jävla massa OT raderat.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in