2010-11-24, 21:29
Medlem
Tjenare.
Ska kortfatta mig.

Efter lite tänkande har jag tänkt att satsa på Gotland Grand National 2011.
Det är en enduro tävling på Gotland som några tusen förare är med på varje år för er som inte vet.

Jag kommer köra på en Yamaha WRF 400 eller en Kawasaki Klx 300 inga värstinghojjar men dom duger.
I dagsläget har jag ingen sponsor men då jag inte kommer satsa 110% så behöver jag nog ingen stor, någon kamrat på någon firma kanske sponsrar med lite cash eller nått.
Men inte stor sponsring.
Jag gör det mest för att min fader,farfar och min broder har kört och jag tycker det är roligt att köra.

Träning

Jag spelar ishockey fast inte elite nivå men det är ganska bra träning ändå.
I somras puttrade jag runt på Kawasakin uppe i skogen och jag brukar cykla mycket i skog.
Så jag är inte helt efter inom åkningen och sånt.

Så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med något fysprogram som tränar hela kroppen nu när jag inte kan köra ( eller orkar inte ut och köra i snön ).

Sen när snön smält så kommer jag ut och köra i stor sett var och varannan dag efter jobbet, när jag orkar och om ekonomin räcker åt.
Men eftersom jag har några uppsättningar med däck så är det bara soppan som går åt.

Och där jag bor så finns det ganska många enduro spår.
Och sen har jag skog utanför mig som jag kan ut och puttra runt i.

Hojjarna
Vad behövs fixas med dom mer än att fixa fjädringen ?

Mvh.
Ställ gärna frågor eller om ni har något tips hur jag ska göra.
Citera
2010-11-28, 09:49
Medlem
slabadans avatar
Träna på att köra långa pass. Du kommer att få kramp i armar/underarmar i början sannolikt och den bästa träningen för detta är långa pass i skogen/på bana. Dessutom blir du van med din cykel. Kör även en del crossbana om du har tillgång till det. GGN är lite som en stor crossbana, mer än ex vis Ränneslätt, dvs på Gotland går det ganska fort; inte så mycket teknisk åkning. Banan på Gotland består dessutom av en hel del kalksten, som blir fruktansvärt hal om det är blött, vilket det oftast är. Bra att ha i bakhuvudet.

Fysträning i övrigt är uthållighet/kondition.

Till själva tävlingen behöver du en del reservdelar och någon stackare som står och fryser i depån som kan hjälpa dig vid ex vis punktering eller annat strul.
Citera
2010-11-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Träna på att köra långa pass. Du kommer att få kramp i armar/underarmar i början sannolikt och den bästa träningen för detta är långa pass i skogen/på bana. Dessutom blir du van med din cykel. Kör även en del crossbana om du har tillgång till det. GGN är lite som en stor crossbana, mer än ex vis Ränneslätt, dvs på Gotland går det ganska fort; inte så mycket teknisk åkning. Banan på Gotland består dessutom av en hel del kalksten, som blir fruktansvärt hal om det är blött, vilket det oftast är. Bra att ha i bakhuvudet.

Fysträning i övrigt är uthållighet/kondition.

Till själva tävlingen behöver du en del reservdelar och någon stackare som står och fryser i depån som kan hjälpa dig vid ex vis punktering eller annat strul.

Det ska jag tänka på.
Jo jag har några crossbanor i närheten

Och vet du något bra cross/enduro forum ?
Citera
2010-11-28, 18:20
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Och vet du något bra cross/enduro forum ?
http://www.enduromx.com/forum/forumvr.asp

EnduroMX var rätt bra när jag hängde där för en 2-3 år sedan.
Citera
2010-11-30, 13:18
Medlem
enduromx är fortfarande jätte bra ! Klicka i medlemmstips i forumet så kommer du få upp en massa olika bra träningar. Sen finns ju även soe.se
Citera
2011-01-07, 20:32
Medlem
jag rekommenderar att kolla på soe.se.

Kanske bra att träna styrka och uthållehet parallellt med körning?
Citera
2011-01-09, 15:48
Medlem
Jag gjorde min ggn debut förra året ( 2010 ), var riktigt roligt men jobbigt som fan. har ju bara kört cross innan så är ganska nöjd med dom 6 varven jag hann med.
Helt klart en roligt tävling att satsa på!
Citera
2011-01-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TahMack
Jag gjorde min ggn debut förra året ( 2010 ), var riktigt roligt men jobbigt som fan. har ju bara kört cross innan så är ganska nöjd med dom 6 varven jag hann med.

Grattis till dom 6 varven det var inte dåligt
Citera
2011-01-21, 04:17
Medlem
6 varv e ju inte dåligt i debuten allra helst inte när Lappen o Anders "bara" fixade 7 .......
Citera
2011-01-21, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TahMack

Vilken klass åkte du ??
Citera
2011-03-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hot55
Vilken klass åkte du ??
I junior klassen körde jag,
Citera
2011-03-23, 19:13
Medlem
cylindris avatar
Även jag hårdsatsar på gotland iår, ska bli riktigt skoj tror jag!

Det som man ska tänka på innan ggn är att ha fräscha däck och i princip nytt drivpaket, det sistnämnda är riktigt viktigt då gotlands sandsten sliter drivpaket som en full 15-åring äter cheeseburgare på donken.

Försök även att köra med nån som har ett högre tempo i skogen, det lär man sig mycket av kan jag säga (talar av erfarenhet).

Ang. hojval så hade jag valt yamahan då den har ett smidigare chassie och bättre fjädring, se dock till att träna på den så att inte den extra effekten tröttar ut dig i onödan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in