Citat:
Ursprungligen postat av
Aibut
Du får inte svika traditionen att äta IKEA:s julbord och lämna en recension här efteråt. Såg reklam för att det börjar imorgon, så det finns gott om tid att testa årets upplaga av julbordet. Själv brukar jag ta mig ut till IKEA en gång varje år i juletid och det blir så även detta året!
Nej, det har du ju faktiskt rätt i. Jag skyller således mitt fortsatta goffande av nazzegubbens julbord på att jag känner ett samhällsansvar att lev. en recension

Däremot tog jag det inte på lika stort allvar

i år och testade inte lika mycket grejer som tidigare år.
IKEA's julbord 2025 intaget i Barkarby en sen vardagslunch.
Vörtbröd 3/5 (käkade inte i år så behåller förra årets betyg)
Ost 2/5 (käkade inte i år så behåller förra årets betyg)
Julskinka 2/5 (en poäng bättre än förra året, nu knappt godkänd. Något bättre men fortfarande för processad och gummiaktig)
Rostbiff 4/5 (en poäng bättre än förra året, ny leverantör)
Sill 4/5 (fyra sorter, med risk för att bli tjatig ..... IKEA's bästa gren)
Gravlax och hovmästarsås 4/5 (en poäng upp från förra året, fräsch & god)
Rödbetssallad 3/5 (käkade inte i år så behåller förra årets betyg)
Gubbröra 3/5 (käkade inte i år så behåller förra årets betyg)
Cheesecake med tångrom etc. 2/5 (ok smak men snustorr & trött)
*
Ägghalvor med "någon röra" 2/5 (ägg är ägg men det är förstås rom som ska vara på, inget annat)
Köttbullar 1/5 (IKEA's vanliga blöta & svampiga "bleck-kokta" rackare)
Prinskorv 2/5 (årets uppryckning, från direkt oätliga till knappt godkända)
*
Mini-isterband 2/5 (fortfarande inte isterband utan mer korv, ingen syrlighet alls och fel konsistens)
Revbensspjäll 2/5 (fortfarande alldeles för söta)
*
Janssons frestelse 2/5 (knappt ok. En poäng lägre i år, se asterisken)
*
Potatis 3/5 (vad fan ska man säga eg. annat än storkökspotatis)
Ostkaka 2/5 (matchar inte köpevarianten, den är betydligt tunnare)
*
Ris a´la Malta 2/5 (saftsåsen är dock riktigt blaskig och smaklös)
Pepparkakor 1/5 (billiga sorten som smakar palmolja)
Sammantaget 2.5/5 #LOUDmouth#stjärnor. Viss uppryckning på en del rätter men .........
* kanske det berodde på att jag var där sen lunchtid men det var rel. lite gäster och dålig snurr på maten. Mycket såg trött och torrt ut och hade säkert stått framme lite väl länge. Samma sak med grönkålen (som jag inte äter) som såg extremt torr ut. Dom varma rätterna med asterisk hade gemensamt att dom var hade tillagats lite för länge, både Jansson och ostkakan var brända och smakade också lite bränt och ingen ny ställdes fram. Revbensspjällsbitarna var snustorra och hårda. När det gäller prinskorven kan det dock vara det som gjorde att den var märkbart bättre i år, tidigare år har den saknat alla tecken (förutom värmen) på att vara tillagad men igår hade den stekyta och var delvis lite på gränsen till bränd. Tänker att den tidigare kemiska och konstgjorde smaken och lukten kan neutraliserats p.g.a. ordentlig tillagning.
Sannolikt skulle deras tveksamma kötbullar också hjälpas en aning av att spendera lite tid i en stekpanna. Samtidigt är det fantastiskt onödigt av IKEA att inte byta ut sånt som stått ute aningens för länge alt. inte ha koll på grejerna i ugnen.
Hade det inte varit för detta slarvet hade det ev. kunnat bli ett sammanlagt betyg på 3 i år men tyvärr inte. Förövrigt kan man fortsatt konstatera att dom kalla rätterna är julbordets styrka så om man primärt vill goffa kallt och är en hungrig jävel så kan julbordet rekommenderas. OCH man ska gå en vardag om man vill slippa smutsfolket då det mest är geriatriskt klientel som har tid på vardagar.
/#LOUDmouth# (som fortfarande drömmer våta drömmar om Edsbacka Krog's julbord åren runt millenieskiftet, klass)