2025-06-30, 17:26
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Drar jag kronan så långt ut det går, då kan jag ändra inställningen på visarna, drar jag kronan i mittenläget kan jag ändra datumet. Kronan i första läget, då kan jag vrida och det "knarrar" lite, men påminner ändå inte om en klassisk uppskruvning som på gamla klockor- men osäker på om jag vrider upp den manuellt då. Hittade som sagt ingen bruksanvisning. Märkligt.

Klockan är bestyckad med ett Miyota 8215, ett verk som varit med sedan 1977. Det kan dras manuellt i första läget och det är helt normalt att det "knarrar". Är du nyfiken på verket så kolla på:

https://calibercorner.com/miyota-caliber-8215/

Där hittar du, förutom info om verket i sig, även lista (knappast fullständig) på vilka som använder det.
Citera
2025-07-01, 05:42
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Drar jag kronan så långt ut det går, då kan jag ändra inställningen på visarna, drar jag kronan i mittenläget kan jag ändra datumet. Kronan i första läget, då kan jag vrida och det "knarrar" lite, men påminner ändå inte om en klassisk uppskruvning som på gamla klockor- men osäker på om jag vrider upp den manuellt då. Hittade som sagt ingen bruksanvisning. Märkligt.
Jag tänkte baklänges, det ska vara som du beskriver, det "känns" skillnad på att dra upp ett automatiskt urverk som du har gentemot ett mekaniskt som sitter i äldre klockor oftast.
Citera
2025-07-01, 10:50
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Klockan är bestyckad med ett Miyota 8215, ett verk som varit med sedan 1977. Det kan dras manuellt i första läget och det är helt normalt att det "knarrar". Är du nyfiken på verket så kolla på:

https://calibercorner.com/miyota-caliber-8215/

Där hittar du, förutom info om verket i sig, även lista (knappast fullständig) på vilka som använder det.
Man tackar. Det är nu jag inser att jag är omgiven av experter, det verkar vara ett ganska bra urverk va? Spännande information at ta del av. När jag drar ut kronan längst ut och ska ställa in visarna så fortsätter dock sekundvisaren att snurra. Hur kan det komma sig egentligen? Jag skulle ställa in från noll efter fröken ur tänkte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jag tänkte baklänges, det ska vara som du beskriver, det "känns" skillnad på att dra upp ett automatiskt urverk som du har gentemot ett mekaniskt som sitter i äldre klockor oftast.
Nja du tänkte nog gammal klocka där vrider man upp den med kronan längst ut. Jag har en gammal helt manuell klocka där det är så och då "knarrar" det långsammare då jag vrider upp kronan samt att det tar emot gradvis mer o mer ända tills det är ett tydligt stopp och då är uret uppdraget. På Festina automatic diver så känns det samma motstånd hela tiden, så jag vrider bara lite eftersom man vill ju inte dra av fjädern. Men det är är automatisk klocka så det ska vridas upp då jag går med den, men sötnosen behöver väl en liten "push" i början då den legat i ide ett tag antar jag.
Citera
2025-07-01, 15:43
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
När jag drar ut kronan längst ut och ska ställa in visarna så fortsätter dock sekundvisaren att snurra. Hur kan det komma sig egentligen? Jag skulle ställa in från noll efter fröken ur tänkte jag.

Problemet nämns i artikeln jag länkade till. Först 2018-19 började man producera verk med "hacking seconds" och då hade ändå inte alla det. Lite irriterande för den som vill att "noll" ska vara "noll".

Det finns ett (ok, två då) sätt att hjälpligt ställa den på noll, men det kräver att man är lätt på handen. Vad man gör är att man provar att vrida visarna moturs. På många verk stannar då sekundvisaren eller i en del fall t o m backar. Beroende på verk kräver det att det inte är så hårt uppvridet. Med lite träning går det riktigt bra.

https://youtube.com/shorts/VpKzDdT9g...PH1AsCEG0q3eqg

Man skulle kunna tro att alla dyrare klockor har "hacking seconds", men så är det inte. Vacheron Constatin, traditionellt ansedda dom en av de tre främsta, har det i allmänhet inte.
Citera
2025-07-09, 08:04
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Problemet nämns i artikeln jag länkade till. Först 2018-19 började man producera verk med "hacking seconds" och då hade ändå inte alla det. Lite irriterande för den som vill att "noll" ska vara "noll".

Det finns ett (ok, två då) sätt att hjälpligt ställa den på noll, men det kräver att man är lätt på handen. Vad man gör är att man provar att vrida visarna moturs. På många verk stannar då sekundvisaren eller i en del fall t o m backar. Beroende på verk kräver det att det inte är så hårt uppvridet. Med lite träning går det riktigt bra.

https://youtube.com/shorts/VpKzDdT9g...PH1AsCEG0q3eqg

Man skulle kunna tro att alla dyrare klockor har "hacking seconds", men så är det inte. Vacheron Constatin, traditionellt ansedda dom en av de tre främsta, har det i allmänhet inte.

Ja, det där märkte jag också, men funkar bättre då uret är lite uppdraget. Skön klocka är detta i alla fall, andas kvalitet och väger en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in