Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-23, 07:57
  #3493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Om du gillar den är det en bra första. Har du kollat Seikos sortiment?

Har kollat på Alpinist serien. Denna tycker jag om https://www.klockgiganten.se/seiko-p...0aAodpEALw_wcB

Men i den prisklassen är urverk och sådant något man behöver ta hänsyn till eller är det mest bara att gå på det man tycker är snyggt? Tänker att urverken kanske skiljer mest på dyrare klockor?
Citera
2024-03-23, 19:16
  #3494
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Might
Har kollat på Alpinist serien. Denna tycker jag om https://www.klockgiganten.se/seiko-p...0aAodpEALw_wcB

Men i den prisklassen är urverk och sådant något man behöver ta hänsyn till eller är det mest bara att gå på det man tycker är snyggt? Tänker att urverken kanske skiljer mest på dyrare klockor?

Den här Alpinisten är inte så dum heller tycker jag:
https://youtube.com/shorts/2mrt-4d_7...3YGQvQCcN2MVQf

Vad gäller om urverk skiljer sig så får man hålla koll. Många, mera seriösa recensenter, brukar kommentera val av caliber. I billigare klockor är det urverken man oftast sparar in på, så även i en del lite dyrare där man lägger krutet på designen och måste spara in på verket för att kunna hålla det pris man tänkt. Ett exempel är Baltic som får lovord för sin design, men kör kinesiska verk:
https://baltic-watches.com/en/products/mr01-blue

Seiko kör sina egna verk genomgående.
Citera
2024-03-23, 19:50
  #3495
Medlem
Har kollat på olika YouTube videos om dom nya super klonade Rolex och undrar om dom i verkligheten är så nära samma kvalitet som äkta..Rolex tillverkar väl miljoner klockor varje år och det gör säkert kineser..dom har kopierat Rolex i 40 år nu och kan köpa varje nytt Rolex model som kommer till marknaden och plocka isär i delar och kopiera varje del identiskt..vips ett par veckor senare finns det superklon till salu på nätet.
Det säljs säkert kina replikor med tillhörande box och garantikort på chrono24..till full grå pris..
Citera
2024-03-28, 10:55
  #3496
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Det säljs säkert kina replikor med tillhörande box och garantikort på chrono24..till full grå pris..
Det gör det garanterat. Box och garantikort är inga garantier på att det är äkta varor - kan lika gärna vara fejk de också, eller så är de äkta men klockan fejk.
Citera
2024-04-12, 22:41
  #3497
Medlem
MarcDorcels avatar
Casio F91W vs F105

Vilken ska man egentligen välja då jag gillar utseendet hos den förstnämnda medan den andra har bättre bakgrundsbelysning. Kan ni ge mig era främsta argument till varför jag bör överväga den ena eller den andra?

Just nu så är jag lite konfunderad över hur jag ska tänka. F91W är ju ändå legendarisk.
Citera
2024-04-17, 03:15
  #3498
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcDorcel
Vilken ska man egentligen välja då jag gillar utseendet hos den förstnämnda medan den andra har bättre bakgrundsbelysning. Kan ni ge mig era främsta argument till varför jag bör överväga den ena eller den andra?

Just nu så är jag lite konfunderad över hur jag ska tänka. F91W är ju ändå legendarisk.
Köp båda? Kostar väl några hundralappar bara.
Citera
2024-04-17, 14:22
  #3499
Medlem
Blodsritens avatar
Har någon erfarenhet av väntelistor och hur dom fungerar (eller fungerar dom alls)? Kom händelsevis in på listan för en VC Overseas och vet inte om det är bra idé eller ej. Mitt hemland har alltså inte officiell ÅF så fick bege mig till Sverige..
Citera
2024-04-17, 14:36
  #3500
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcDorcel
Vilken ska man egentligen välja då jag gillar utseendet hos den förstnämnda medan den andra har bättre bakgrundsbelysning. Kan ni ge mig era främsta argument till varför jag bör överväga den ena eller den andra?

Just nu så är jag lite konfunderad över hur jag ska tänka. F91W är ju ändå legendarisk.

F91W är ju det klassiska välkända Casio digitaluret, modellen är fortfarande i produktion med samma utformning sen 1989.

Både Bill Clinton och Usama bin Laden har haft en F91W runt handleden.

105W har bättre belysning, men den klockan är mindre och har nära på damurs-format.

Jag skulle definitivt välja F91W framför 105W.
Citera
2024-04-17, 15:22
  #3501
Medlem
Memnoks avatar
Skall rätt snart åka till en stad där man har en swatch flagship store och har alltid gillat speedmastern, eftersom en omega/swatch bara kostar typ 270 EUR känns det rätt givet med ett köp även om klockan känns väldigt lätt på grund av keramiken.

Men till frågan, vilken modell skall man välja? Mission to the moon är ju den klassiska, mission to mercury är den snyggaste och mission to uranus har roligast namn.
Citera
2024-04-17, 18:01
  #3502
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Skall rätt snart åka till en stad där man har en swatch flagship store och har alltid gillat speedmastern, eftersom en omega/swatch bara kostar typ 270 EUR känns det rätt givet med ett köp även om klockan känns väldigt lätt på grund av keramiken.

Men till frågan, vilken modell skall man välja? Mission to the moon är ju den klassiska, mission to mercury är den snyggaste och mission to uranus har roligast namn.

Mission to the Moon är den rena kopian av den klassiska Speedmastern och Mercury är snygg, men Mission to Neptune, bara för att komma med en synpunkt, är inte så dum heller och är den som är mest eftersökt vilket märks på andrahandsmarknaden.

Sedan får du ju inte missa de två nykomlingarna:
https://www.swatch.com/sv-se/biocera...moonphase.html

Hade jag tvingats välja på det här viset, hade nog förstahandsvalet varit Moon trots allt...
Citera
2024-04-18, 02:30
  #3503
Medlem
MarcDorcels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
F91W är ju det klassiska välkända Casio digitaluret, modellen är fortfarande i produktion med samma utformning sen 1989.

Både Bill Clinton och Usama bin Laden har haft en F91W runt handleden.

105W har bättre belysning, men den klockan är mindre och har nära på damurs-format.

Jag skulle definitivt välja F91W framför 105W.
Har du någon erfarenhet av denna som är innan F91W?

https://www.zalando.se/casio-digital...4m015-q11.html
Citera
2024-04-18, 08:00
  #3504
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Mission to the Moon är den rena kopian av den klassiska Speedmastern och Mercury är snygg, men Mission to Neptune, bara för att komma med en synpunkt, är inte så dum heller och är den som är mest eftersökt vilket märks på andrahandsmarknaden.

Sedan får du ju inte missa de två nykomlingarna:
https://www.swatch.com/sv-se/biocera...moonphase.html

Hade jag tvingats välja på det här viset, hade nog förstahandsvalet varit Moon trots allt...
Det lutar åt månen, men den blåa neptune var också ett bra alternativ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback