Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jasså. Ok. Jag är faktiskt inget vidare på att visualisera den geometriska formen av en uppgift, förutom enklare fall så som en sfär, en cirkel, en cylinder osv. Blir klurigt med skärningar. Känner du till någon hemsida eller dylikt för att bli duktigare på detta får du gärna dela med dig.
Jag vet faktiskt inte. Det här är nog definitivt en sådan sak där det inte är helt klart exakt hur folk lär sig det, men folk gör det oftast till slut ändå. Däremot tror jag att det hjälper att veta hur man ritar tre koordinataxlar på ett vettigt sätt (finns väl i princip två sätt att göra det, antingen ritar man x-axeln åt "öster", z-axeln åt "norr" och y-axeln åt "nordost" (men man tänker sig att y-axeln går in i pappret), eller så ritar man y-axeln åt "öster", z-axeln åt "norr" och x-axeln åt "sydväst" (men man tänker på det som ut från pappret). Oftast tenderar folk att använda den förra bilden, men jag tror faktiskt man oftast får en tydligare bild av vad som händer (i alla fall i första oktanten) men den senare.
Sedan är det väl bra att kunna se att eftersom x+z=1 inte involverar y kommer planet vara parallellt med y-axeln, och då kan rita ut det genom att rita linjen x+z=1 i xz-planet, och sen fortsätta i y-riktningen på ett "parallellt" sätt så att man får ett plan.
Men i allmänhet är det som sagt en sån där grej som inte lärs ut explicit, och jag känner inte till någon speciell hemsida som tar upp sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Men om mitt sätt fungerar också så undrar jag vad det säger om vår diskussion igår angående rdrdθ vs drdθ om polära koordinater.
https://www.flashback.org/t1367897
Du förklarade att r:et var inbakat i ∂
r/∂x × ∂
r/∂y och att det var en del av dS. Men om vi kör enligt mitt sätt så blir ∂
r/∂x × ∂
r/∂y bara
n och skillt från dS. Då förstår jag inte varför det blir ∫∫
Andrdθ och inte ∫∫
Anrdrdθ.
Jag tror att du låter
n beteckna två olika saker; dels vektorn ∂
r/∂x × ∂
r/∂y, dels en
enhetsnormal till ytan ifråga. Om vi istället låter
m beteckna enhetsnormalen (vanligare notation är väl
n med ^ på, men det är knepigt att skriva här), så är det sant att
n är
normal till ytan, men i allmänhet inte en enhetsnormal. Dock kan man då skriva
n som
n = f(x,y)
m. I fallet när ytan ifråga är xy-planet med polära koordinater så kommer f(r,θ) = r, och [n]n[/b] = r
m, och dina två uttryck ∫∫
A . ndrdθ och ∫∫
A . mrdrdθ blir identiska.
Det var detta jag vill få fram med "inbakat". Man kan välja att skriva ytintegralen på två sätt: Antingen så tar man en enhetsnormal
m till ytan, men då måste man också ta med en korrigerande faktor (som i fallet med planpolära koordinater blir r). Eller så räknar man ut
n = ∂
r/∂x × ∂
r/∂y direkt, då kommer
n = r
m, och faktorn r är då redan "inbakad" i
n och behöver inte tas med igen.