Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-24, 07:31
Medlem
yespairs avatar
Scenario: Låst Windows 7-miljö. UAC-frågor blockerade från standardanvändare. Jag har konto med mer behörigheter, och kan starta cmd med administratörsbehörigheter genom att köra /user:användarnamn cmd.

Problemet:
Däremot så krävs privelegiehöjningar på kommandon så som assoc, arp och netsh, vilket innebär att jag behöer köra cmd som administratör. Detta är blockat för standardanvändare, vilket innebär att jag behöver koppla upp mig via rdp för att få tillgång till kommandotolken som administratör.

Visst, saker som assoc går att lösa med windows fjärrhjälp ändå genom att köra regedit istället, men att få tillgång till kommandotolken som administratör när jag aktivt är inne på slutanvändarens profil vore imba.

Fråga: Är det möjligt att starta CMD som administratör genom ett kommando i cmd - alltså inte som lokal administratör, även om jag har tillgång till de lösenorden på berörda datorer. Om möjligt, hur?

Alternativa workarounds?
Citera
2010-11-24, 20:50
Medlem
Vet inte om det funkar, men testa att skriva i cmd:

at HH:MM /interactive "cmd.exe"

HH:MM = klockslag. Bara vänta in det.

Vid det klockslaget kommer det då att öppna ett nytt cmd som körs av SYSTEM istället för användaren.
Senast redigerad av Ankmeister 2010-11-24 kl. 20:52.
Citera
2010-11-25, 06:31
Medlem
yespairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankmeister
Vet inte om det funkar, men testa att skriva i cmd:

at HH:MM /interactive "cmd.exe"

HH:MM = klockslag. Bara vänta in det.

Vid det klockslaget kommer det då att öppna ett nytt cmd som körs av SYSTEM istället för användaren.

Tack för tipset, skall kika. Tror dock tyvärr att gpoer spökar och hindrar även här. Undrar lite hur dom tänkte när dom byggde detta adt. Absolut värt ett försök. Big up!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in