2010-11-24, 03:56
Medlem
Jag har en Acer dator med operativ systemet Windows Vista Home Basic. Nu har jag ett stort jävla problem. Det började med att jag inte kom in på datorn, men jag kom i alla fall så pass långt så att pilen kom fram på en svart bild.
Men nu kommer jag inte mer än till första start bilden. Men om jag trycker på del, så kommer jag till en svart bild där överskriften är American Megatrends sen kommer jag ingenstans, den har alltså totalt låst sig nu. Jag vet inte vad jag gjort för fel, men nåt måste det vara när jag har försökt att ominstallerat datorn, som inte fungerat eftersom jag inte har haft nån ordinarie os-skiva eller nån backup skiva.

Finns det nåt sätt att komma in på datorn nu när jag äntligen fixat en riktig skiva....??? MÅSTE FÅ HJÄLP AV ER...!!!

Jag är jävligt tacksam för snabbt svar som kan hjälpa mig....!!!!
Citera
2010-11-24, 04:11
Medlem
flowsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natteddy
Jag har en Acer dator med operativ systemet Windows Vista Home Basic. Nu har jag ett stort jävla problem. Det började med att jag inte kom in på datorn, men jag kom i alla fall så pass långt så att pilen kom fram på en svart bild.
Men nu kommer jag inte mer än till första start bilden. Men om jag trycker på del, så kommer jag till en svart bild där överskriften är American Megatrends sen kommer jag ingenstans, den har alltså totalt låst sig nu. Jag vet inte vad jag gjort för fel, men nåt måste det vara när jag har försökt att ominstallerat datorn, som inte fungerat eftersom jag inte har haft nån ordinarie os-skiva eller nån backup skiva.

Finns det nåt sätt att komma in på datorn nu när jag äntligen fixat en riktig skiva....??? MÅSTE FÅ HJÄLP AV ER...!!!

Jag är jävligt tacksam för snabbt svar som kan hjälpa mig....!!!!
Formatera den? För det behöver du ju inte komma in i Windows.
Citera
2010-11-24, 04:13
Medlem
Står det bara American Megatrends ?? ingen text innan? antar att detta är vid uppstart, bios-uppstarten
Citera
2010-11-24, 04:15
Medlem
Mustighets avatar
Provat starta i felsäkert läge? tryck f8 innan den börjar ladda windows
Kör lite malwarebytes', kanske under autostart i msconfig (skriv msconfig och enter i run på startmenyn), se om det är nåt konstigt som kanske inte borde startas med windows, du kan även kolla tjänster som körs vid start.

kommer den inte ens så långt så den börjar starta windows, har det för många jag känner varit hårddisken som haft problem. leta efter ett program som tex spinrite och boota med och kör nån typ av reparation.

en windows-skiva är inte svårt att skaffa , antingen låna av nån, eller hitta nåt på piratebay. och satsa på windows 7 när du ändå är igång. det är väldigt bra att formatera om hela hårddisken eftersom mycket grejer går inte att använda ändå efter att man installerat om. dessutom kanske du får samma problem igen sen.

om du vill komma åt hårddisken för att flytta över filer innan formatering, kan du boota med en live-cd. finns massa olika, bartpe,hiren's boot cd som liknar windows och en jäkla massa olika linux-distar, ubuntu, knoppix, allt vad de kan heta.

förresten har inte acer nån recovery-konsol? det är väldigt vanligt att leverantören har satt dit en osynlig partition som innehåller återställningsprylarna. kolla i boot om det finns nån knapp för system recovery, annars kolla om det finns på boot-menyn när vista när du trycker f8. om du nu kommer så långt.

hoppas det blev läsbart: )
Senast redigerad av Mustighet 2010-11-24 kl. 04:25.
Citera
2010-11-24, 05:54
Medlem
Nu startade jag om datorn och nu kommer jag inte alls någon stans. Det ända som visas är startbilden, där det står Acer, intel och de alternativen för Boot Meny & Enter Setup. Vad fan ska jag göra, ge mig ett råd så att jag kan komma in på min dator igen. Jag slänger fan snart ut den genom fönstret....!!!!

SNÄLLA HJÄLP MIG NU....!!!
Citera
2010-11-24, 06:06
Medlem
Gå in i bios setup och se om den hittar ngn hårdisk.
F12 borde va för bootmenu där du väljer ifall du vill boota från dvd/cd, eller hårdisk. (inte inne i bios nu dock, men det brukar gå att ändra i vilken följd datorn ska boota i biosen)
Tror man trycker <Alt> <F10> på en Acer för att komma in i recovery console.

Annars finns http://www.ultimatebootcd.com/ om du har tillgång till en annan dator, kanske går att rädda data från Acern om inte hd'n har crashat.
Senast redigerad av Grubbo 2010-11-24 kl. 06:09.
Citera
2010-11-24, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbo
Gå in i bios setup och se om den hittar ngn hårdisk.
F12 borde va för bootmenu där du väljer ifall du vill boota från dvd/cd, eller hårdisk. (inte inne i bios nu dock, men det brukar gå att ändra i vilken följd datorn ska boota i biosen)
Tror man trycker <Alt> <F10> på en Acer för att komma in i recovery console.

Annars finns http://www.ultimatebootcd.com/ om du har tillgång till en annan dator, kanske går att rädda data från Acern om inte hd'n har crashat.

Datorn svarar inte alls när jag försöker komma in på verken boot menyn eller enter setupen...!! Vad ska jag göra nu då...??
Citera
2010-11-24, 07:30
Medlem
Testa att koppla ur nätaggregatet, ta ut batteriet och håll nere power knappen i tio sekunder eller nått sen stoppa in batteriet och ha på datorn igen.

Annars kanske kontakta återförsäljare och ta nytta utav garantin om du har den kvar?

Kom just på du kanske har lösenordsskyddat datorn i bios, så du måste skriva in lösenordet innan datorn fortsätter att boota, sk Boot password...
Senast redigerad av Grubbo 2010-11-24 kl. 08:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in