2010-11-23, 21:47
Medlem
fisk1s avatar
Tänkte dra ihop en snabb tråd om paintball här på flashback.

Här tänkte jag att vi kan diskutera allt gällande paintball, bra startpaket, X vs Y, priser mm.

Själv tränar jag paintball 2 ggr/veckan och på söndag spelar vi matcher, nu till våren så ska vårt lag delta i SM mm..

Ställ gärna frågor!
Citera
2010-11-23, 21:49
Medlem
Shogun-s avatar
Tråkigt nog har jag inte spelat painball någon gång i mitt liv
Jag undrar bara, får man verkligen ont om man blir träffad MED utrustningen?
Citera
2010-11-23, 21:49
Medlem
emigrants avatar
Finns flera trådar redan, sök!
Citera
2010-11-23, 21:50
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun-

Finns ingen speciell skyddsutrustning mer än mask.
Citera
2010-11-23, 21:51
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogun-

Generellt spelar du inte med så mycket utrustning som är till för att "lindra" smärtan, utan oftast armbågsskydd/knäskydd som hjälper när du slänger dig och liknande.

I stridens hetta så känns det knappt att du blir träffad, du känner det men tänker inte mer på det.
Däremot om du ställer dig hemma, ber någon skjuta dig så kommer det garanterat kännas med.

Kort svar på din fråga: Nej.
Citera
2010-11-23, 21:51
Medlem
fejkadmedlems avatar
Oj, jag visste inte att Paintball var såpass stort!
Jag har spelat paintball två gånger i mitt liv, och tycker det är skitskoj!

Vad finns det för olika tävlingar (SM? VM?, många lokala matcher?) och tävlingssätt (Capture the Flag etc.. ?) i paintball?
Citera
2010-11-23, 21:57
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Oj, jag visste inte att Paintball var såpass stort!
Jag har spelat paintball två gånger i mitt liv, och tycker det är skitskoj!

Vad finns det för olika tävlingar (SM? VM?, många lokala matcher?) och tävlingssätt (Capture the Flag etc.. ?) i paintball?

Oj oj, Finns World cup som spelas i år i USA, finns såklart sm (med vad jag har för mig 3 deltävlingar på olika ställen) finns massa "mindre" tävlingar. Lite jobbigt att rada upp alla, men det finns gott om tävlingar ifall du är sugen på att åka runt lite.

I div 3 så kör ni vanlig 5on5.
I div 2,1 och Pro spelar ni Xball, där de två lagen har antingen 10 min aktiv speltid eller först till 4, här vinner du genom att trycka på en knapp på motståndarlagets "grind" (där de startar)
Citera
2010-11-24, 15:08
Medlem
Vilket lag spelar du i?
Jag tränar i Malmö på MPA
Citera
2010-12-10, 16:19
Medlem
kA3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Generellt spelar du inte med så mycket utrustning som är till för att "lindra" smärtan, utan oftast armbågsskydd/knäskydd som hjälper när du slänger dig och liknande.

I stridens hetta så känns det knappt att du blir träffad, du känner det men tänker inte mer på det.
Däremot om du ställer dig hemma, ber någon skjuta dig så kommer det garanterat kännas med.

Kort svar på din fråga: Nej.

Känner ingen som INTE spelar med bounce väst, höft skydd, och så mycket padding det bara går på kroppen förutom knä och armbågsskydd då.

Visst skydden är till för att skydda kroppen mot smällar man kan få när man går i backen, ja många vill få många att tro det iaf.

Skydd är i princip enbart för att ge så mycket bounce det går. Skall inte säja fusk då reglerna tillåter ett lager skydd,,,,,,,,, men ibland kan man undra.

Och ja det kan göra ont, en av tjugotalet bollar hugger till bra och lämnar märken, men man orkar knappt bry sig om det.

Jämför mot en fotbolls spelare och kolla vad det känns att få en lårkaka eller en blå tå, är ganska säker på att Paintball är en av dem sporter som ger minst skador och gör minst ont...
Citera
2010-12-25, 13:49
Medlem
fisk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kA3
Känner ingen som INTE spelar med bounce väst, höft skydd, och så mycket padding det bara går på kroppen förutom knä och armbågsskydd då.

Visst skydden är till för att skydda kroppen mot smällar man kan få när man går i backen, ja många vill få många att tro det iaf.

Skydd är i princip enbart för att ge så mycket bounce det går. Skall inte säja fusk då reglerna tillåter ett lager skydd,,,,,,,,, men ibland kan man undra.

Och ja det kan göra ont, en av tjugotalet bollar hugger till bra och lämnar märken, men man orkar knappt bry sig om det.

Jämför mot en fotbolls spelare och kolla vad det känns att få en lårkaka eller en blå tå, är ganska säker på att Paintball är en av dem sporter som ger minst skador och gör minst ont...

Jasså? Normalt där jag lirar så är det 1/20 som lirar med bröstskydd. Så normalt skulle jag nog inte säga
Citera
2010-12-28, 19:43
Medlem
kA3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Jasså? Normalt där jag lirar så är det 1/20 som lirar med bröstskydd. Så normalt skulle jag nog inte säga

Normalt är att tränar man paintball 2 ggr/veckan och på söndagar spelar man match. (vilket konstigt upplägg?)
Så tränar man antagligen på helt fel ställe om bara 1 av 20 använder bounceväst.

Mitt råd till dig är att skit i SM denna vår utan åk och träna Paintball där bouncevästarna finns så slipper ni bli sandbaggade.
Citera
2010-12-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kA3
Normalt är att tränar man paintball 2 ggr/veckan och på söndagar spelar man match. (vilket konstigt upplägg?)
Så tränar man antagligen på helt fel ställe om bara 1 av 20 använder bounceväst.

Mitt råd till dig är att skit i SM denna vår utan åk och träna Paintball där bouncevästarna finns så slipper ni bli sandbaggade.

Snackar du om? Det är inte många som kör med breastplates, Visst de har blivit rätt många om man kollar för nåt år sen, Dom vart väl godkända först 07-08?

Lite overshooting får man räkna med men så jävulskt mycket som du påstår sker inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in