2010-11-23, 23:14
Medlem
Antts avatar
Jag tar och lånar tråden och klämmer in en fråga som snabbt skulle kunna besvaras (kanske t om. av TS):

Om man jämför kurserna Envariabelanalys och Linjär Algebra, vilken är svårast och hur stor skillnad är det mellan dem? Jag riskerar att låta som en riktig douche bag här men... Envariabeln är så lekande lätt och jag vill veta om man har första årets matematikkurser "som i en liten ask" eller om man fortfarande har det värsta att vänta? Om ni förstår vad jag menar. (Civ. Ing KTH)
Citera
2010-11-23, 23:24
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Jag tar och lånar tråden och klämmer in en fråga som snabbt skulle kunna besvaras (kanske t om. av TS):

Om man jämför kurserna Envariabelanalys och Linjär Algebra, vilken är svårast och hur stor skillnad är det mellan dem? Jag riskerar att låta som en riktig douche bag här men... Envariabeln är så lekande lätt och jag vill veta om man har första årets matematikkurser "som i en liten ask" eller om man fortfarande har det värsta att vänta? Om ni förstår vad jag menar. (Civ. Ing KTH)

Statistiskt sett är det ju fler som kuggar första provet i Linjär Algebra än Envariabel. Det kanske inte säger så mycket men någon indikation borde det ge.

p.s. statistiken kommer från KTH och kan variera på andra lärosäten.
Citera
2010-11-23, 23:27
Medlem
Citat:

Ojdå. Envarre och linjär är inte samma typ av matematik. Jag uppfattade algebran som "lekande lätt", fick en fyra iallafall. I envariabeln, som jag inte gillade, fick jag en 3a. Satte dock en 5a på flervariabeln! För mig beror det på hur bra föreläsaren här, och hur bra han/hon är att göra ämnet intressant.

Jag uppfattade envariabeln och flervariabeln som svårare kurser att förstå, men kan kan ju lära sig tänket när man löser uppgifterna.

Jag har dock en fråga till dig. Varför skulle du vara en douchebag om du hade lätt för envariabeln?
Citera
2010-11-23, 23:30
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Ojdå. Envarre och linjär är inte samma typ av matematik. Jag uppfattade algebran som "lekande lätt", fick en fyra iallafall. I envariabeln, som jag inte gillade, fick jag en 3a. Satte dock en 5a på flervariabeln! För mig beror det på hur bra föreläsaren här, och hur bra han/hon är att göra ämnet intressant.

Jag uppfattade envariabeln och flervariabeln som svårare kurser att förstå, men kan kan ju lära sig tänket när man löser uppgifterna.
Hehe ja det här med olika bra föreläsare ser man ganska lätt på statistiken, på kursens första KS i Envariabel klarade bara 30 av 130/230 Maskin-studenter de 7 poäng som krävdes för godkänt. De har enligt rykten en kass föreläsare. Våran föreläsare (på IT) kan jag inte klaga på, och det märks också på den stora andelen som klarade av KS:en. Jag får helt enkelt hoppas på fortsatt framgång och lycka när det gäller föreläsare.
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Jag har dock en fråga till dig. Varför skulle du vara en douchebag om du hade lätt för envariabeln?

Ja du... Jantelagen är min lag, även på internet
Senast redigerad av Antt 2010-11-23 kl. 23:45.
Citera
2010-11-24, 00:10
Medlem
Citat:
Jag tyckte envariabeln mest bestod av rena självklarheter och var mycket lättare att skriva en 5:a i än linalg. Detta trots att min envariabel-föreläsare var usel medan linalg-diton var riktigt bra. Men det är ju väldigt olika kurser så svårt att jämföra rakt av egentligen.
Citera
2010-11-26, 14:34
Medlem
Jag går envarren just nu, och det är inte allt för svårt. Gränsvärden är lite krångligt, men resten är ganska lätt att förstå. Om du ser till att förstå varje moment när det gås igenom kommer du inte att ha några problem.
Citera
2010-11-26, 14:50
Medlem
Artygs avatar
Tyckte att linjär algebra vad den lättaste kursen.
Alla tentor är precis likadana, se till att lära dig att lösa de olika typerna av uppgifter.
Jag vet inte hur bra er bok är, men läs och försök att förstå.

Gör många uppgifter, det var den kursen som lönade sig att räkna mycket. För ju mer du räknar, desto mer kommer du in i tänket.

Har du skrivit flerdimmen? Om du klarat den borde du klarat linjär algebra.
Citera
2010-11-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaan
Jag går envarren just nu, och det är inte allt för svårt. Gränsvärden är lite krångligt, men resten är ganska lätt att förstå. Om du ser till att förstå varje moment när det gås igenom kommer du inte att ha några problem.

Hela envarren bygger ju mer eller mindre på gränsvärden :P

Jag läser både linalgen och envarren just nu (civ.ing LiTH). Saken med linalgen är den att antingen kan man den, eller så kan man den inte. Uppgifterna har en mer jämn svårighetsgrad jämfört med i envarren där de kan härka till uppgifterna betydligt mer. Det är betydligt fler i min klass som har problem med linalgen än med envarren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in