Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-23, 19:15
Medlem
Tja, min moster, oteknisk som hon är har bett mig att återställa lösenordet på hennes mac os x dator, hon säger sig ha fått den av en vän och därför inte har en cd skiva, vilket kan betyda att den är kanske är upphittad men hon och hennes vänner är tillräcklig clueless för att inte ha tänkt på skivan öht.
Jag kan inget om mac och har försökt klura ut detta via google. Men jag behöver ändå hjälp.

Det är en MacBook Pro med Mac os x version 10.4.11 , står startskiva: macintosh HD.

Jag vill antingen starta ominstallations programmet för att återställa lösenordet från datorn typ som windows virtuella läsare deamon tools eller direkt från usb drivern utan att de behöva radera några filer i den externa hårddisken.
Vilken mac os x version kan jag använda mig utav och går bra att tanka ner från torrent sidor ?
Citera
2010-11-23, 19:20
Medlem
Du skriver inte mer specifikationer än Macbook Pro men den borde klara Snow Leopard ( OSX 10.6 ), tanka från valfri site och bränn på en duallayer-dvd.
Sen är det bara att starta om och håll in C när du hör startljudet och följa anvisningarna

Edit: Du kan inte mountera filen och intallera, därimot så kan du göra ett bootbart usb-minne/hårddisk om du inte vill bränna ut skivan
Senast redigerad av Rixton 2010-11-23 kl. 19:31.
Citera
2010-11-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
därimot så kan du göra ett bootbart usb-minne/hårddisk om du inte vill bränna ut skivan

jag skrev 10.4.11, läste att vissa versioner inte funkar med andra. gäller 10.6 fortfarande? tiger blir väl min då?

jag försöker mig på

http://gigaom.com/apple/reset-os-x-p...ut-an-os-x-cd/

Command+S
3. Type sh /etc/rc and press Enter/Return.
4. Type passwd username and replace “username” with the short name of the user account for which you’d like to reset the password.
5. Type your desired password and press Enter. It won’t show itself on the screen, so be careful what you type. You will most likely have to enter it again to confirm.
6. Type reboot and press Enter

den verka ha fastnat på steg 3 står bara IOresources match category digiIO exists.. jag har ingen aning om vad jag håller på med i love it
Citera
2010-11-23, 20:00
Medlem
Löste detta med hjälp av länken, fick fiska fram shortname , googla det om du har samma namn, tack o hejs
Citera
2010-11-23, 20:34
Medlem
ei96byods avatar
Jag förutspår ett följdproblem. När du ändrar lösenordet på detta sätt så funkar inte nyckelringen (väldigt viktig för systemet) efter ändringen, eftersom den är krypterad med gamla lösenordet.
När du upptäcker det och kommer tillbaka för att ställa en fråga om det så kan du följa instruktionerna nedan.

Starta nyckelhanteraren (ligger i /Program/verktygsprogram/). Skapa en ny nyckelring (arkiv - ny nyckelring).

Välj ett lösenord för den. För enkelhetens skull föreslår jag samma lösenord som du använde för kontot.

När du skapat nyckelringen, högerklicka på den i vänsterkolumnen och "gör ... till förvald nyckelring".

Nu skall allt fungera felfritt.
Spara gärna den gamla nyckelringen, om ni mot förmodan skulle komma på lösenordet.
Senast redigerad av ei96byod 2010-11-23 kl. 20:39.
Citera
2010-11-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
nyckelringen

tack, jag fick upp pop uppen, jag tryckte bara ner den, brukar få den på plugget också.

jag har även efter ha läst om det på apple inte fattat riktigt vad det är till

men jag får nog fixa det så att jag slipper tjat av tanten, btw frågade detta tidigare;

CiphSafe , finns det ett sätt att komma runt passphrase?

tror att hon gömmer naken bilder. jag bjuder på de , jag gillar inte henne hehe
Citera
2010-11-25, 09:21
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruktPalm
tack, jag fick upp pop uppen, jag tryckte bara ner den, brukar få den på plugget också.

jag har även efter ha läst om det på apple inte fattat riktigt vad det är till

men jag får nog fixa det så att jag slipper tjat av tanten, btw frågade detta tidigare;

CiphSafe , finns det ett sätt att komma runt passphrase?

tror att hon gömmer naken bilder. jag bjuder på de , jag gillar inte henne hehe

Vad är det ciphsafe gör?
Vad jag kan se gör den exakt samma sak som nyckelringen, om än med lite hårdare kryptering möjligtvis (vet inte hur hård nyckelringens kryptering är).

Nyckelringen använder man alltså för att spara sina användarnamn och lösenord. Systemet använder det automatisk för vissa systemfunktioner (bl.a. för alla certifikat), men det används också om du kryssar i "spara lösenordet i nyckelringen" i en inloggningsruta.

Du kan även lägga in egna objekt i nyckelringen. Jag har lagt in mina pin-koder, och lite andra koder som jag har en tendens att glömma ibland.

Man kan också spara anteckningar i nyckelringen om man vill.

Allt krypteras med nyckelringens lösenord, så det är bara du som kan komma åt informationen (om du inte talar om lösenordet för någon annan förstås.)

Kan ni inte använda nyckelringen istället för ciphsafe?

Jag tolkar din fråga som att du vill komma åt innehållet i ett krypterat område, utan att ha tillgång till lösenordet. Blir nog svårt, med tanke på den hårda krypteringen som ciphsafe verkar använda.
Senast redigerad av ei96byod 2010-11-25 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in