2010-11-23, 18:38
Medlem
Tjena FB!
Som titeln lyder, kan jag åka fast. Först och främst är det INTE olagligt med keyloggers, bara hur man använder dem.
Nu till problemet, jag ska ladda upp en keylogger på MIN hemsida. Keyloggern ska spara information i en fil som användaren väljer format och plats på fil. MEN.... jag vill att den ska samtidigt skicka informationen till mig. Det vet jag är olagligt, kan inte termen för det.
Så jag undrar om det går att göra ett avtal som personen som laddar ner måste gå med på, och långt ner står det typ "vi har rättigheterna av det du skapar i den angivna filen bla bla bla bla används på eget ansvar" osv. Skulle det gå? xD
MVH
The Tricky One
Citera
2010-11-23, 18:47
Medlem
Constantiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman92
Tjena FB!
Som titeln lyder, kan jag åka fast. Först och främst är det INTE olagligt med keyloggers, bara hur man använder dem.
Nu till problemet, jag ska ladda upp en keylogger på MIN hemsida. Keyloggern ska spara information i en fil som användaren väljer format och plats på fil. MEN.... jag vill att den ska samtidigt skicka informationen till mig. Det vet jag är olagligt, kan inte termen för det.
Så jag undrar om det går att göra ett avtal som personen som laddar ner måste gå med på, och långt ner står det typ "vi har rättigheterna av det du skapar i den angivna filen bla bla bla bla används på eget ansvar" osv. Skulle det gå? xD
MVH
The Tricky One
Egentligen borde det gå eftersom vi har som exempel den där mannen som misshandlade tjejen som skrev ett kontrakt där hon gick med på att bli behandlad hursomhelst..

Men jag hade inte litat på ett fall, det går antagligen inte att skapa ett avtal som tar ifrån dig skyldigheten om du bryter mot lagen och en individ skadas.
Citera
2010-11-23, 19:26
Medlem
flammers avatar
Om du talar om för användaren exakt vad programmet gör är det ingen fara. Se då för guds skull till att användaren verkligen vet vad din keylogger innebär för denne.
Citera
2010-11-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Om du talar om för användaren exakt vad programmet gör är det ingen fara. Se då för guds skull till att användaren verkligen vet vad din keylogger innebär för denne.

Dom kommer veta att det är en keylogger, som DOM ska använda. Dom vet vad det gör, kommer även skriva att allt skickas till mig och att jag äger rättigheterna på det med bla bla bla, det ska docka vara lite längre ner på avtalet. Finns säkert några P12r som är dumma och inte läser.
Citera
2010-11-23, 20:01
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman92
Dom kommer veta att det är en keylogger, som DOM ska använda. Dom vet vad det gör, kommer även skriva att allt skickas till mig och att jag äger rättigheterna på det med bla bla bla, det ska docka vara lite längre ner på avtalet. Finns säkert några P12r som är dumma och inte läser.

Du menar alltså att du skapat en keylogger och delar med dig av programmet till andra "hackers" (script kiddies) för att de ska plantera keyloggern hos diverse offer?

Har jag förstått dig rätt?

Om du i samförstånd med script kiddien (ursäkta språkbruket) låter den senare placera keyloggers på andras datorer för insamling av uppgifter till dig, så är detta inte tillåtet.

Avtalet med script kiddien är inte ansvarsbefriande, då brottet begås mot tredje man.
Citera
2010-11-23, 21:02
Medlem
sebnies avatar
Att notera är att samla in info via en keylogger är ett förberedelsebrott.

Det innebär att om det går att göra sannolikt att du tänkt använda den data du fått (exempelvis kreditkortnummer, lösenord etc) för att antingen handla på andras kort eller ta dig in på andras användarkonton, så blir du dömd för "förberedelse till ..." (där ... är det brottet som hade blivit begånget om du rott allt i hamn, till exempel bedrägeri, dataintrång etc).

"Försök till ..." kan det vara om du använder lösenordet eller kreditkortsnumret men det visar sig vara bytt eller spärrat så brottet inte fullbordas.

Det är lite som att portscanna, att portscanna i sig är inget olagligt, många IRC-nätverk "portscannar" vissa portar för att se att användare inte kommer via anonymproxies eller inte är smittade med vissa typer av IRC-virus innan de släpps in.

Däremot är det ett förberedelsebrott då det är normalt "hemlig" information som man samlar in i syfte att sedan göra datorintrång.

Det hela beror på om man är ute i gott syfte eller inte.

-----

Sedan har vi det där med att lägga ut keyloggers. Det är generellt sett inget olagligt att sälja, lägga ut eller använda keyloggers.
Exempelvis är det helt okej att använda keyloggers på dem datorer man själv äger.
(observera att det kan vara brott mot PUL i vissa fall, speciellt med anställda på ett företag, dock är det inte brott mot PUL om man låter arbetstagaren samtycka till användningen genom ett anställningsavtal)

Däremot kan du bli misstänkt eller åka dit på uteslutningsprincipen.
Låt oss säga att script kiddie A laddar ner din keylogger.
Han planterar den hos B.
A hämtar in infon från keyloggern och använder denna info för att handla på Bs kort och logga in på Bs konton.

B anmäler detta, och polisen analyserar sedan keyloggern och finner att alla keylogs skickas till din server. Polisen analyserar din server och ser att du sitter på alla loggar.

Vem tror du blir huvudmisstänkt & tillochmed åtalad för att ha handlat på Bs kort eller för att ha loggat in på Bs konto?

A syns ju inte någonstans i utredningen då han installerade keyloggern fysiskt så att säga, dvs skickade inte keyloggern via något. Han läser även av keyloggern fysiskt.
Men du syns ju då som huvudmisstänkt.

-----

Observera också att installera en keylogger på någon annans dator utan dennes godkännande är dataintrång. Men det är inget som du behöver bry dig om, lika lite som Clas Ohlsson behöver ansvara för vad folk använder deras moraknivar till.
Senast redigerad av sebnie 2010-11-23 kl. 21:06.
Citera
2011-05-08, 09:34
Medlem
asså om du inte medger ditt namn riktiga namn på hemsidan så kan du alltid sätta dig bakom en såkallad VPN! ankfest.org en hemsida som säljer VPN 20 kr i månaden då du surfar och kan göra VAD DU VILL! utan att någon kan spåra dig. vet inte men tror du kan sätta en sån hära VPN på hemsidan också.
Citera
2011-06-19, 02:01
Medlem
Låt säga att du sitter på mcdonalds och surfar på deras nätverk med en laptop, det kan väl ändå inte spåras, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in