2010-11-23, 18:25
Medlem
Såg nyss på tv att det är olagligt att spotta på någon och det räknas som misshandel.
Hur är det i Sverige?
Citera
2010-11-23, 18:28
Medlem
RecycleBins avatar
Kränkande beteénde eller ofredande, så ja det är olagligt, straffet för de är skadestånd.
Citera
2010-11-23, 18:28
Medlem
Divino Codinos avatar
4 Kap BrB 7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

Spottande räknas som ofredande.
Citera
2010-11-23, 18:30
Medlem
B-rudars avatar
Vore ganska roligt att se hur en vanlig dag på stan hade sett ut om det nu vore lagligt att spotta på folk.
Citera
2010-11-23, 18:31
Medlem
Ofredande eller? det kan ju fan inte vara misshandel
Citera
2010-11-23, 18:38
Medlem
Misshandel har jag för mig..
Citera
2010-11-23, 18:42
Medlem
I regel rubriceras det som ofredande. Orkar inte gå in på alla andra möjliga brottsrubriceringar som teoretiskt sätt skulle kunna aktualiseras, men ett exempel; om personen ifråga spottar blod i ansiktet på en annan person och den spottande parten har någon form av blodsmitta och genom spottet smittar motparten kan det mycket väl bli fråga om misshandel.

Straffet är inte skadestånd som någon skrev ovan utan det blir i regel dagsböter (lågt antal).
Senast redigerad av lawyer11 2010-11-23 kl. 18:44.
Citera
2010-11-23, 18:45
Medlem
RecycleBins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawyer11
I regel rubriceras det som ofredande. Orkar inte gå in på alla andra möjliga brottsrubriceringar som teoretiskt sätt skulle kunna aktualiseras, men ett exempel; om personen ifråga spottar blod i ansiktet på en annan person och den spottande parten har någon form av blodsmitta och genom spottet smittar motparten kan det mycket väl bli fråga om misshandel.

Straffet är inte skadestånd som någon skrev ovan utan det blir i regel dagsböter (lågt antal).

Min kompis fick iallafall ut 6000 för att nån spotta han i ansiktet och de fanns på film.
Citera
2010-11-23, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uaex
Misshandel har jag för mig..

Det blir ofredande Busspott Pensionärsspott Hepatitspott
Men om det är mot polis verkar det bli förgripelse mot tjänsteman Snutspott
Citera
2010-11-23, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lawyer11

Precis, om de har någon smitta som kan ha spridits via spottet blir det misshandel Pundarspott
Citera
2010-11-23, 19:08
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecycleBin
Min kompis fick iallafall ut 6000 för att nån spotta han i ansiktet och de fanns på film.

Skadestånd är inte ett straff, utan en gottgörelse till brottsoffret. Straffet för ofredande är i vanliga fall böter, sen tillkommer ett skadestånd utöver detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in