Vad har ni för strategi när ni äter smörgåsbord? Förberedelser, urval av rätter som ni äter osv.
Jag ska äta smörgåsbord i kväll på Viking Line och laddar just nu med en 24-timmars svältkur. Sen är det frågan hur man ska angripa själva bordet. Köra "mest-valuta-för-pengarna"-strategin och identifiera de dyraste rätterna och äta sig proppmätt på dom? Eller komponera en trevlig meny åt sig själv kanske? Fritt öl och vin ingår också. Kanske ska man skippa maten och satsa på att bli så full som möjligt i stället?
Finns det skaldjur så koncentrerar jag mig på det. Annars går jag in för det dyraste och lax. Lax är gott, men tyvärr ganska mättande. Absolut ingen potatis, utom till sillen. Ingen korv, inga köttbullar. Ta det lugnt med ölen, det bulkar så förbannat. Lite sprit ökar aptiten, mycket tar bort den. Ät långsamt. Jag är alla bufféers skräck.
Ta en rejäl runda och kolla in vilka rätter som finns. Sedan väljer du ut de som du tycker är godast och äter i lugn takt. Det finns ingen som helst anledning att äta den "dyraste maten" bara för att den är mest exklusiv. Smakar den skit spelar priset ingen roll.
Var lite uppmärksam på skaldjur... de mår egentligen inte alls så bra på ett smörgåsbord såvida kylningen inte är suverän.
24 timmars svältkur innan dylik sittning är inte att rekomendera. Magsäcken kommer att krympa och du blir mätt med en gång. Drickat slår också på mycket snabbare om du inte har något i systemet.
Nr1; Att svälta sig innan gör för fan inte ens en amatör.. Magsäcken blir ju för fan minimal.. Du blir mätt på en GreenGiant-ärta..!
Nr2; Håller med GlittrigaGullan! Käka det som är gott.. Idioter som jagar kilopriser skulle befrias från jordlivet med ett nackskott!
ÄlskaMiG! Smörgåsbord är en företelse som mest kan liknas vid ett julbord som inte inmundigas i December.. Det Skånska smörgåsbordet bör enligt min uppfattning vara det mest rigorösa. Tack vare tradition... Och dess invånares relation till kulinariska seder och mat i allmänhet! "Möed mad, goer mad å mad i rättan tii"