2010-11-22, 20:57
Bannlyst
Hallå alla matematik-geeks.

Jag failade matte B för ett tag sedan och skall därför göra en sk "prövning" i ämnet.
Det är ett problem, jag är inte speciellt duktig på matematik, dock så vet jag att jag kan om jag bara får lite motivation och några tips som jag kan använda mig av.

Nu vänder jag mig till er, då jag vet att många på Flashback är väldigt duktiga på skiten.
Så, vad är erat bästa tips för en gammal nybörjare?

(Algebra, Funktioner & Geometri)

Uppskattar hjälp !
Citera
2010-11-22, 21:02
Medlem
HailToTheKings avatar
Håller själv på och läser om två kapitel i Matte B för att jag failade förra året. Jag sitter tillsammans med en tjej och en lärare och nu känns det mycket lättare än vad det gjorde förut då man lättare kan koncentrera sig och inte kan prata med andra som det lätt blir att man gör om man är många. Det är ett bra sätt tycker jag, ifall du har möjligheter att läsa i en liten grupp dvs.
Citera
2010-11-22, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Håller själv på och läser om två kapitel i Matte B för att jag failade förra året. Jag sitter tillsammans med en tjej och en lärare och nu känns det mycket lättare än vad det gjorde förut då man lättare kan koncentrera sig och inte kan prata med andra som det lätt blir att man gör om man är många. Det är ett bra sätt tycker jag, ifall du har möjligheter att läsa i en liten grupp dvs.
Det låter som en mycket bra idé, jag har möjlighet att sitta med min matte-lärare i princip ensam vissa dagar i veckan. Så det ska jag nog testa på då. Tack!
Citera
2010-11-22, 21:11
Medlem
capmorgs avatar
Om du kommer till ett nytt avsnitt och du inser att du inte riktigt fattar så ta några exempel och skriv av dom. Då går du igenom hur man kan/brukar göra på ett bra sätt och sen när du börjar förstå mer och mer kan du relatera till uppgifterna du skrev av.
Citera
2010-11-22, 21:13
Medlem
AxiomKims avatar
http://www.youtube.com/user/MikaelBondestam

Han har hjälp mig jävligt mycket med matten då jag har lättare att koncentrera mig hemma än på lektionerna. Det mesta finns där
Citera
2010-11-22, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capmorg
Om du kommer till ett nytt avsnitt och du inser att du inte riktigt fattar så ta några exempel och skriv av dom. Då går du igenom hur man kan/brukar göra på ett bra sätt och sen när du börjar förstå mer och mer kan du relatera till uppgifterna du skrev av.
Mycket bra idé, det ska jag lägga på minnet! tack
Citera
2010-11-22, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AxiomKim
http://www.youtube.com/user/MikaelBondestam

Han har hjälp mig jävligt mycket med matten då jag har lättare att koncentrera mig hemma än på lektionerna. Det mesta finns där
Grymt! sånt är riktigt bra! passar mig perfekt då jag också koncentrerar mig bäst hemma. Såvida jag inte är inloggad på det underbara Facebook.
Citera
2010-11-22, 22:12
Medlem
Originalets avatar
Bidrar med en länk jag hoppas du får nytta av: http://www.matteboken.se/
Citera
2010-11-23, 11:28
Medlem
ewallgs avatar
Mitt tips är att försöka förstå vad du gör. Om du vet varför du gör en sak så blir allting så enormy mycket lättare. Med andera ord slarva inte med att läsa bevis och ta dig tid att fundera istället för att lösa många exempel.

Just det där med många exempel är det som går den svenska gymnasieundervisningen hemskt värdelös. Det prioriteras att lösa tal och inte att förstå lösningar och att he perspektiv på matematik. Det är kort och gott tråkigt. Inte konstigt att de som läser matematik på universitet aldeldes för ofta går att räkna på en hand.

EDIT: nu lät jag rejält bitter ...
Citera
2010-11-24, 10:48
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryan.Getzlaf
Hallå alla matematik-geeks.

Jag failade matte B för ett tag sedan och skall därför göra en sk "prövning" i ämnet.
Det är ett problem, jag är inte speciellt duktig på matematik, dock så vet jag att jag kan om jag bara får lite motivation och några tips som jag kan använda mig av.

Nu vänder jag mig till er, då jag vet att många på Flashback är väldigt duktiga på skiten.
Så, vad är erat bästa tips för en gammal nybörjare?

(Algebra, Funktioner & Geometri)

Uppskattar hjälp !

Jag har precis gatt igenom "Beginning" samt "Intermediate" algebra pa college. Vad som hjalpte mig mest var att da jag blev forvirrad eller kande att jag inte langre forstod sa gick jag tillbaks i anteckningarna tills jag hittade nagot jag hade koll pa. Sedan pratade jag med lararen och fick forklarat tills dess att jag forstod och bad dessutom om lite extra uppgifter att rakna pa.

Det hjalpte rejalt for mig, och jag gick fran D+ ("IG") till B+ ("VG") under den terminen. Sa ta den tid du behover och satt igang att lasa samt rakna extra tills du forstar eller iallafall kan stoppa in siffrorna i formlerna och rakna ut ratt resultat, aven om du inte helt forstar.

Edit: En av de viktigaste sakerna, anser jag, ar samma som aven namnts ovan; att i lugn och ro lasa igenom och verkligen forsta vad ord och termer innebar i sammanhanget. Kan du det sa kan du klara kursen relativt latt da du kan lista ut vad du skall gora.
Senast redigerad av Twoswords 2010-11-24 kl. 10:55. Anledning: glomde ett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in