2010-11-22, 16:46
Medlem
Tjenare, jag sitter på en HP Pavilion dv6 Notebook (bärbar).

Köpte idag en kabel så jag skulle kunna lyssna på min musik på datorn genom mina 5.1 högtalare. Jag kopplade in kabeln på V-AUX och sen till datorn. Men nu när jag skulle spela upp upptäckte jag att vilken inställning jag än har i förstärkaren så funkar bara två st högtalare.
När jag började kolla på datorns inställningar upptäckte jag att det finns en ikon för "Sorround-högtalare" men det går inte att klicka in. Är det någon som förstår mitt problem och skulle kunna hjälpa?
För övrigt heter mitt ljudkort IDT High Definition Audio CODEC.

Tack på förhand.
Citera
2010-11-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkeliten
Tjenare, jag sitter på en HP Pavilion dv6 Notebook (bärbar).

Köpte idag en kabel så jag skulle kunna lyssna på min musik på datorn genom mina 5.1 högtalare. Jag kopplade in kabeln på V-AUX och sen till datorn. Men nu när jag skulle spela upp upptäckte jag att vilken inställning jag än har i förstärkaren så funkar bara två st högtalare.
När jag började kolla på datorns inställningar upptäckte jag att det finns en ikon för "Sorround-högtalare" men det går inte att klicka in. Är det någon som förstår mitt problem och skulle kunna hjälpa?
För övrigt heter mitt ljudkort IDT High Definition Audio CODEC.

Tack på förhand.

Berätta gärna vilken modell exakt du har på datorn så blir det enklare... Men tippar på att V-AUX som du kopplar in är en stereoingång, och via en sån får du inget 5.1ljud inte. Optisk ljudingång eller HDMI är det som gäller då.. Eller Spdif..

Sen så krävs ju att källan är 5.1 för att du ska få 5.1ljud. Musik är ju nästan alltid i stereo och spelas därför inte upp på alla högtalare även om man har flera.
Senast redigerad av GuranBanane 2010-11-22 kl. 16:53.
Citera
2010-11-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Berätta gärna vilken modell exakt du har på datorn så blir det enklare... Men tippar på att V-AUX som du kopplar in är en stereoingång, och via en sån får du inget 5.1ljud inte. Optisk ljudingång eller HDMI är det som gäller då.. Eller Spdif..

Sen så krävs ju att källan är 5.1 för att du ska få 5.1ljud. Musik är ju nästan alltid i stereo och spelas därför inte upp på alla högtalare även om man har flera.

Hur ser jag modellen?
Menar du att V-AUX inte kan spela upp ljud i alla 5 högtalare från datorn?
Spelar en HDMI kabel upp både ljud och bild eller?
När jag sätter på SPDIF så kommer det inte något ljud...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in