Frågan lyder, Läser Lan A på gymnasiet och sen var det nån som förstörde min hårdisk så jag behövde installera om windows nu måste jag koppla upp mig på skolans domän, hur gör jag detta?
Hur långt kommer du i processen? Om det är så att du får en inloggningsruta när du försöker komma åt en nätverksdelning så är det bara att skriva in:
Användarnamn: <domännamn>\<ditt användarnamn i denna domän>
Lösenord: det du använder i domänen
Glöm inte backslash efter domänen!
Det kan ta en stund innan inloggningsrutan kommer upp. Dumt nog så försöker datorn (som vi antar inte ligger på domänen) logga in sig först med sina lokala credentials. Först efter en timeoutperiod så får man möjligheten att använda andra uppgifter för inlogg. En funktion som jag saknar i windows är en högerklicksmeny med "Anslut med dessa kontouppgifter...". När man permanentmappar en nätverksdelning så kan man ange att man alltid ska ansluta med andra kontouppgifter, men det behövs definitivt en funktion för mer tillfälligt bruk, imho...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!