Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-22, 08:57
Medlem
Aniss avatar
Frågan lyder, Läser Lan A på gymnasiet och sen var det nån som förstörde min hårdisk så jag behövde installera om windows nu måste jag koppla upp mig på skolans domän, hur gör jag detta?
Citera
2010-11-22, 09:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad säger skolans IT-avdelning/administratör? Kan ingen där hjälpa dig med detta?
Citera
2010-11-22, 09:29
Medlem
Plottis avatar
Du måste ha användarnamn och lösenord för detta. Så kontakta administratören på skolan så hjälper dom dig säkert.
Citera
2010-11-22, 10:12
Medlem
Aniss avatar
Är uppkoplpat nu, pratade med mi lärare, allt fungerar utom att delningen av filer som jag behöver fungerar inte, it ansvarig får inte det att fungera
Citera
2010-11-22, 11:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anis
it ansvarig får inte det att fungera

Då ligger felet på en högre nivå. Avvakta till administratören har löst problemet. Det kan vara tekniska problem med intranätet.
Citera
2010-11-22, 11:58
Medlem
Hur långt kommer du i processen? Om det är så att du får en inloggningsruta när du försöker komma åt en nätverksdelning så är det bara att skriva in:

Användarnamn: <domännamn>\<ditt användarnamn i denna domän>

Lösenord: det du använder i domänen

Glöm inte backslash efter domänen!

Det kan ta en stund innan inloggningsrutan kommer upp. Dumt nog så försöker datorn (som vi antar inte ligger på domänen) logga in sig först med sina lokala credentials. Först efter en timeoutperiod så får man möjligheten att använda andra uppgifter för inlogg. En funktion som jag saknar i windows är en högerklicksmeny med "Anslut med dessa kontouppgifter...". När man permanentmappar en nätverksdelning så kan man ange att man alltid ska ansluta med andra kontouppgifter, men det behövs definitivt en funktion för mer tillfälligt bruk, imho...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in