• 1
  • 2
2010-11-21, 23:27
Medlem
cpskadans avatar
Hon kanske syftar på att en bildskärm "förbrukas" snabbare om man sätter på och stänger av den ofta?

Vad jag lärt mig är att en LCD-skärm håller mycket längre om man ger fan i att hålla på att stänga av och sätta på den mycket, men tekniken går ju ständigt framåt så kan tänka mig att skärmarna nuförtiden knappt påverkas av detta. Rätta mig om jag har fel. Men att själva datorkomponenterna skulle ta skada av det är omöjligt.
Citera
2010-11-21, 23:52
Medlem
OverVikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Hon kanske syftar på att en bildskärm "förbrukas" snabbare om man sätter på och stänger av den ofta?

Vad jag lärt mig är att en LCD-skärm håller mycket längre om man ger fan i att hålla på att stänga av och sätta på den mycket, men tekniken går ju ständigt framåt så kan tänka mig att skärmarna nuförtiden knappt påverkas av detta. Rätta mig om jag har fel. Men att själva datorkomponenterna skulle ta skada av det är omöjligt.

Faktiskt inte, för att så hon menar det och så som jag uppfattar förklaring. Så är det så att hela datorn skal gå sönder om man någon gång bara stänger skärmen(det är en bärbar dator). Typ att den skulle fucka upp och sedan inte kunna startas igen. Fast jag undrar liksom vad som kan gå sönder. Att man sliter ut gångjärnen och kontakten mellan själva datorn och skärmen. Ellar att man bara sätter på viloläge plötsligt i och med stägning av skärmen... wtf?
Citera
2010-11-22, 00:01
Medlem
Det är absolut ingen fara, bortsett från att datorn kan bli varm och överhettas (som jag skrev förut). Detta händer dock typ inte.
Citera
2010-11-22, 00:20
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Gå in i kontrollpanelen, välj energialternativ, klicka på fliken avancerat och du kan ställa in precis vad som ska hända när du stänger skärmen. Tyvärr är inte "gå sönder", "explodera" eller "börja brinna" med bland alternativen.

Men vad i hel... Är det här farligt tro? bild
Citera
2010-11-22, 01:26
Medlem
Som alla andra har sagt så är det naturligtvis inte bara ofarligt, utan i de flesta fall absolut menat att det är så man ska göra.

Många låter datorn vara på och när de är klara smäller de bara igen locket och datorn går ner i viloläge tills dess att locket öppnas igen.

Det man kan vara lite uppmärksam på är att se till att hårddisken är försatt i viloläge. Hårddiskar kan ta stryk av att kånkas omkring om läsarmen inte är låst.
Citera
2010-11-22, 01:31
Medlem
Pakistans avatar
Han Menar Om Man Viker Ner Skärmen På En Bärbar!!
Citera
2010-11-22, 11:13
Medlem
eliras avatar
Om datorn är inställd på att vara igång även i "stängt läge" kommer vissa delar av den naturligtvis att bli varmare än när den är öppen. Detta är självklart en parameter som datortillverkare tar med som en parameter, precis som att de tar med att det sitter ett tangentbord i datorn som stoppar luftflödet osv. Det är alltså ett helt naturligt sätt att använda en laptop. Mina laptops är i princip alltid stängda och igång, och det blir aldrig ens i närheten av för varmt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in