2010-11-21, 18:55
Medlem
Som rubriken säger, är det lagligt att sälja kopior på t.ex märkeskläder om man gör det klart för folk man säljer till att det är kopior?

Säg att jag importerar 1000 kopior på prada-väskor för att sälja. Jag betalar skatter, gör det helt klart för eventuella köpare att det är kopior. Är detta lagligt då?

Jag gissar själv på att det inte lär vara något som företagen som gör äkta vara gillar och säkert därför kommer att stämma en. Men har ni andra erfarenheter eller har ni någon koll på det?
Citera
2010-11-21, 18:59
Medlem
TroyMcLures avatar
Nej. Det är inte lagligt. Varumärkesintrång bland annat. Räkna med att du får böta rejäla belopp om du importerar kopior från Kina och åker fast.
Citera
2010-11-21, 19:03
Medlem
Det var det jag misstänkte också. Men det är alltid bra och dubbelkolla:P
Citera
2010-11-21, 21:28
Medlem
Trance_Nations avatar
Lånar tråden lite och undrar hur det ligger till om man säljer grejjer på blocket som man tror är äkta som det visar sig att det är kopior?

jag handlade dom i god tro att dom var äkta, kan jag endå åka fast för o sälja kopior?
Citera
2010-11-21, 22:56
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Lånar tråden lite och undrar hur det ligger till om man säljer grejjer på blocket som man tror är äkta som det visar sig att det är kopior?

jag handlade dom i god tro att dom var äkta, kan jag endå åka fast för o sälja kopior?

Ja. Men kan du visa att du inte förstod att det var fråga om kopior finns det ett visst utrymme för att du inte skall dömas.
Citera
2010-11-21, 23:01
Medlem
Som Ormanoff sa. Men att du är dum i huvet är inget försvar så tro inte att du kommer undan med att sälja spruttans nya pradaväskor för 500kr och försöka hävda att du trodde de var äkta.
Citera
2010-11-21, 23:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation

Jag antar att du är ute efter främst de immaterialrättsliga aspekterna men det bör noteras att du ev. kan åka dit för bedrägeri 9:1 BrB. Då du själv säger att du handlat i god tro saknar du ju visserligen uppsåt, men det är inte säkert att rätten går på den linjen och en försvårande omständighet borde vara att du pratar om kopior i plural. Slänger du således upp flera kopior på blocket och säljer dessa systematiskt bör du alltså oroa dig lite över de straffrättsliga konsekvenserna.
Citera
2012-03-24, 11:36
Medlem
Kan någon länka vad lagen säger om att sälja kopior?
Citera
2012-03-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priMez0r
Kan någon länka vad lagen säger om att sälja kopior?
Läs denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144029675
Citera
2012-03-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Läs denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144029675

Nej, det tänker jag inte. Det finns på internet.
Citera
2012-03-24, 23:59
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priMez0r
Nej, det tänker jag inte. Det finns på internet.

Läs du lagtexten om du tror att du får ut något av det:

https://lagen.nu/1960:729
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in