2011-01-16, 18:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, det är inte så. Tycker det är bra att ni finns och ställer upp. Har inget problem med hårdmoderering bara det är lika för alla. Det är bara det att alla argument för att kontrollera rubrikerna är tillämpbara för att kontrollera inläggen. Därför blir argumenteringen något märklig och det kan uppfattas som jag ironiserar.

Ok. Sorry.

Nej, vi anser att det finns en artskillnad mellan rubrikerna och inläggen. Rubrikerna behöver ofta ändras av olika skäl, medan det sällan finns någon anledning att ändra i inläggen. För att få bra struktur på forumet är det en pragmatisk inställning att inläggen tillhör användarna, men rubrikerna tillhör forumet. Skulle alla trådstarter vara heliga skulle man inte kunna sammanfoga liknande ämne t.ex. Det talar i sig för att man kan ha en annan inställning till rubrikerna än till själva texterna. (Förutsättningen är förstås att moderator talar om att det skett en ändring, vilket oftast sker genom att lägga till [/Mod])

När det gäller den närbesläktade frågan om tillägg i trådstarterna, så skulle vi önska att det gick att ha en förstapost där man kunde lägga in en sammanfattning eller grundinfo, men det är inte möjligt av tekniska skäl. Jag har för mig att du deltog i den diskussionen för något år sedan?

Och återigen ser jag inte den stora faran med att göra diskussionen mer överskådlig genom att göra den intressantaste eller mest efterfrågade informationen i tråden så tillgänglig som möjligt. Med nuvarande förfarande ändrar vi visserligen på förstaposten, men det framgår klart och tydligt att den tilllagda delen är skild från den ursprungliga posten. Att gå in och redigera själva texten är med respekt för din åsikt en annan sak. Det finns en tydlig och klar praxis bland moderatorerna om att inte göra så.
Citera
2011-01-17, 00:17
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Du menar alltså på fullaste allvar att du ska få komma med lögner medan modsen som faktiskt kan se att du ljuger inte ska få svara?
Ja

tack

och
amen
Citera
2011-01-17, 12:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Här är ett exempel på en tråd där jag mekat med rubrikerna: https://www.flashback.org/t1318859

Den är utbruten ur en annan tråd och sammanslagen med en annan trådstart för att fokusera på mordet på Maud Johansson, en brott där mördaren upptäcktes dömdes efter lång tid.

Det är klart att man kan invända att alla trådar borde fått vara som de var från början, ingenting flyttas och inga rubriker ändras, men jag hävdar fortfarande att det blir tydligare och därmed bättre underlag för en bra debatt, om någon önskar en sådan, om man lägger till namnet på den mördade i rubriken.

Att det blir en form av nyhetsrapportering och att det blir lättare för den som vill söka information om enskilda brott ser jag som positiva bieffekter.
Citera
2011-02-27, 00:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är ett exempel på en tråd där jag mekat med rubrikerna: https://www.flashback.org/t1318859

Den är utbruten ur en annan tråd och sammanslagen med en annan trådstart för att fokusera på mordet på Maud Johansson, en brott där mördaren upptäcktes dömdes efter lång tid.

Det är klart att man kan invända att alla trådar borde fått vara som de var från början, ingenting flyttas och inga rubriker ändras, men jag hävdar fortfarande att det blir tydligare och därmed bättre underlag för en bra debatt, om någon önskar en sådan, om man lägger till namnet på den mördade i rubriken.

Att det blir en form av nyhetsrapportering och att det blir lättare för den som vill söka information om enskilda brott ser jag som positiva bieffekter.
Är jag helt fel ute när jag anar att det är en konkurrens med Svenska mord som drivit fram rubrikändringshysterin i krimavdelningen på flashback? Eller är det en ren tillfällighet att de också verkar uppdatera med namn i rubrikerna?
Citera
2011-02-27, 00:45
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Är jag helt fel ute när jag anar att det är en konkurrens med Svenska mord som drivit fram rubrikändringshysterin i krimavdelningen på flashback? Eller är det en ren tillfällighet att de också verkar uppdatera med namn i rubrikerna?
Jag kan bara svara för mig själv och eftersom jag aldrig någonsin varit inne på den sidan är jag heller inte påverkad av den. Nu moddar jag visserligen inte 'Krim' längre, men jag ändrade även på rubrikerna i 'Övrigt' när jag moddade där och numera ändrar jag dem i 'Medicin' när jag anser att det behövs. Allt för att det ska bli bättre för medlemmarna både när det gäller aktuella trådar och för sökbarhet på gamla trådar.
Citera
2011-02-27, 10:03
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Skärp er nu, annars åker ni på ännu fler tillsägelser.

OT raderat

// Mod
Citera
2011-03-26, 12:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Att det finns trådar på forumet som inte har redigerade rubriker lär knappast komma som en överraskning för någon.

Diskussionen ska hållas till trådar som faktiskt fått sina rubriker ändrade, inte en massa hypotetiska gissningslekar.

OT raderat

// Mod
Citera
2011-03-26, 15:53
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Att det finns trådar på forumet som inte har redigerade rubriker lär knappast komma som en överraskning för någon.

Diskussionen ska hållas till trådar som faktiskt fått sina rubriker ändrade, inte en massa hypotetiska gissningslekar.

OT raderat

// Mod
Vet av man normalt sett inte skall replikera modmeddelanden men det är svårt att komma runt här, så jag hoppas du ursäktar.

Avsikten med trådstarten har aldrig varit att diskutera enskilda trådar som fått sina rubriker ändrade. Tanken var att föra en diskussion om rubrikändring som företeelse och i min enfald trodde jag då att i en sådan diskussion kunde man även föra ett hypotetiskt resonemang.

Ber om ursäkt än en gång om jag gjort fel nu.
Citera
2011-03-26, 23:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Vet av man normalt sett inte skall replikera modmeddelanden men det är svårt att komma runt här, så jag hoppas du ursäktar.

Avsikten med trådstarten har aldrig varit att diskutera enskilda trådar som fått sina rubriker ändrade. Tanken var att föra en diskussion om rubrikändring som företeelse och i min enfald trodde jag då att i en sådan diskussion kunde man även föra ett hypotetiskt resonemang.
I så fall får du se till att ta fram relevanta resonemang och inte leta upp en tråd med en rubrik som ingen rört, särskilt inte när du argumenterar som om någon faktiskt varit inne och ändrat i den.
Citera
2011-03-27, 00:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
I så fall får du se till att ta fram relevanta resonemang och inte leta upp en tråd med en rubrik som ingen rört, särskilt inte när du argumenterar som om någon faktiskt varit inne och ändrat i den.
Det du beskyller mig för nu har jag inte gjort, men hur visa det? Du har säkert kolleger med röntgensyn som stödjer dig men jag har inget. Får nog hämta lite krafter innan jag återkommer här.
Citera
2011-03-27, 03:50
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

Må vara så att eloge antytt att det skulle skett ett fel i en specifik tråd. Men frågeställningen, även om jag själv anser att mod har rätt att ändra rubriker, är värd att diskuteras.

Vad gäller eloges hänvisningar är en annan fråga, och en fråga som enligt mig inte täcks av den nuvarande rubriken eller frågeställningen i tråden.

Citat:
Det du beskyller mig för nu har jag inte gjort, men hur visa det? Du har säkert kolleger med röntgensyn som stödjer dig men jag har inget. Får nog hämta lite krafter innan jag återkommer här.

Din inbitna syn om att moderatorskåren vore efter dig ger inte huvudfrågan i diskussionen något av värde. Jag känner faktiskt, rent ut sagt, att dina subjektiva synpunkter förstör mer än det gör nytta, vad gäller diskussionen ifråga.

Så istället för att kasta skit på varann, vore det inte bättre att hålla sig till frågan från ett mer övergripande perspektiv?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in