Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
En viktig del, just när det gäller depression är att personen har ont inuti, i själen eller vad man ska säga. Man lever i nuet på något sätt som gör att man inte direkt kommer ihåg hur det kändes när det inte gjorde ont - när man mådde bra. På samma sätt tror man att smärtan aldrig kommer att ta slut och att den alltid kommer finnas där. Hela tänkandet när en person drabbas av det förändras, och har man inte lidit av det så tror jag inte att någon kan förstå hur man blir när man drabbas av det. På samma sätt så kan inte en frisk människa föreställa sig hur det kan göra så pass ont att man t.ex. får självmordstankar för de tänker fortfarande ifrån ett "friskt" synsätt. Själv så har jag ibland svårt att komma ihåg hur jag mått när jag mått som sämst, för att det gjort just så ont i brist på annat ord att man inte kan föreställa sig den smärtan.
Däremot om t.ex. en frisk människa drabbas av motgångar så kan denna ändå gå vidare för man vet att saker och ting blir bättre. Att det inte är mörkt för evigt. Med andra ord så finns "hoppet" kvar. Man kan ändå glädjas åt saker runt omkring. Man kommer ihåg när man hade lyckliga stunder, och vet att dessa stunder kommer igen.
Bumpar tråden, (jag sökte på depression) säger ganska mycket om mig, ja.
intressant! Funderade lite på detta (fokuserar på det i fetstil) och jag ser ett samband: Tänk dig nu en fullvuxen individ (inkl jag själv) som blivit skadad med åren; tappat livslust, glömt bort hur det var att må bra, etc. Sambandet: att glömma bort sin barndom och som en konsekvens bli en dålig förälder, verkar styras under samma mekanism, om du förstår vad jag menar. Jag ska förklara.
"Det största brott föräldrar kan göra mot sina barn är att ha glömt sin egen barndom."
- Aksel Sandemose (1899-1965)
Den sociala programmeringen blir starkare och komplexare med åren, och vad den innehåller beror på hur samhällets/privata sociala miljö fungerar. Vi är sociala djur så vi påverkas av det mer/mindre vare sig vi vill eller inte. Om man då glömmer sin barndom börjar den sociala programmeringen (depressionen) dominera, och till slut styrs man helt av den. Jag anser att programmeringen som styrs av samhällets godtyckliga motiv och agendor oftast är skadlig, om inte förödande. På ytan kan den verka rationell och konstruktiv, då menar jag "den vuxna mentaliteten/rollen"; med sina krav på ansvar, mognad och föräldraskap från samhällets sida (social programmering). Men denna mentalitet anser jag vara förgiftad av den sociala kultur som delvis härstammar från inkompetens, men i grund o botten, helt irrationella och föråldrade värderingar från, som sagt samhällets skadliga agendor och kultur.
Well. Den vuxna individen kan inte förstå hur det är att inte vara vuxen; hur det är att se bortom den sociala programmeringen (depressionen)
Varning för ordbajseri.