2010-11-20, 19:41
Medlem
Hej! Jag är nyfiken på Ekologiprogrammet, men det verkar lite luddigt om vad man kan arbeta som efter man fått examen.
Vad finns det för möjligheter att arbeta med som utbildad Ekolog?
Efter en kandidatexamen dvs.
Citera
2010-11-21, 10:30
Medlem
seriouss avatar
Kan ju bara prata för egen erfarenhet och är inte utbildad ekolog specifikt, men skulle kunna arbeta som det (magister i biologi). En av tjugo av mina kurskamrater vet jag med säkerhet har fått jobb i området (kommunalt), en jobbar som dokotrand på instutitionen (alltså på skolan), kanske åtta vet jag inte har fått det. Övriga vet jag inte. Känner ett par personer med avklarad doktorsutbildning också, och andelen med jobb är likadan där. Det är allmänt känt bland mina fd kursare att arbetsmarknaden är hopplös.

Så mitt råd, utan att skjuta drömmen i sank totalt, är att tänka över det både en och två gånger, iaf om du vill ha det som yrke. Doktorsutbildningar kan du med lätthet få lite varstans, men då ska man komma ihåg vad detta innebär i lön, trygghet och framtidsutsikter. Forskarassistentsarbeten kommer ut lite då och då, men då handlar det alltså allt som oftast om en arbetsplats på universitet.

Jag ångrar mitt val till sån grad att det är smått omöjligt att få vettiga jobb, å andra sidan älskar jag att kunna allt det jag kan. Har ett annat yrke nu, men söker lite förstrött jobb i området. Dock inte på universitet... har varit på en intervju ang. ett tidsbegränsat arbete på 4mån i länsstyrelsens regi, men tackade till slut nej då jag isf var tvungen att säga upp mig från mitt andra arbete och framtidsutsikten där påtalat var "begränsad". Visst, hade ev. kunnat öppna andra dörrar, men ingenting jag ville chansa på.
Senast redigerad av serious 2010-11-21 kl. 10:33.
Citera
2010-11-21, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qetl
Hej! Jag är nyfiken på Ekologiprogrammet, men det verkar lite luddigt om vad man kan arbeta som efter man fått examen.
Vad finns det för möjligheter att arbeta med som utbildad Ekolog?
Efter en kandidatexamen dvs.

I lokalbladet läste jag om en tjej som jag tror läste ekologiprogrammet. Efter en termin flyttade hon till Atlanta,Georgia för att avsluta sina studier med att bli "Marine biologist".

Så du är faktiskt inne på rätt väg vännen!
Senast redigerad av krigsmat 2010-11-21 kl. 14:49.
Citera
2010-11-21, 15:25
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
I lokalbladet läste jag om en tjej som jag tror läste ekologiprogrammet. Efter en termin flyttade hon till Atlanta,Georgia för att avsluta sina studier med att bli "Marine biologist".

Så du är faktiskt inne på rätt väg vännen!

Ja, exakt. Kolla upp i förväg var kvantiteten jobb finns och fundera på om det kan var rätt för dig. Just marinbiologi finns det en hel del vakanser till nere vid Göteborg. Fiskeriverket i Stockholm verkar även anställa en del. Just marinbiologi är någonting som jag inte har någon erfarenhet kring. Kan du tänka dig att flytta utomlands är det ju dessutom rätt lugnt som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in