Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-20, 19:14
  #1
Medlem
Jag har fått problem med en havsörn som flyger lågt över tomten. Har katter som går ute och börjar bli orolig att örnen har fått upp ögonen för dessa.

Idag när jag satt och lirade TV-spel så såg jag, i ögonvrån, något STORT sväva förbi utanför fönstret.
Då var örnen på tomten och katterna var bra skärrade.


Har googlat runt och letat efter lösningar, men jag vill bara ha bort rovfågeln, små fåglarna är trevliga att ha kvar. Speciellt som komplement till katternas föda.
Citera
2010-11-20, 19:21
  #2
Medlem
emigrants avatar
Är den i ständig rörelse eller stannar den?

Mitt råd är att helt enkelt döda den, att katterna sen får en kunglig måltid är bara en bonus.
Givetvis lättare om den stannar men klart genomförbart om den flyger också.

Bygg en fälla som släpper ett nät över den, sen attackera med kniven!
Citera
2010-11-20, 19:33
  #3
Medlem
Haha! Tack för tipset. Jag är Chkn:s samvete ( sambo) och är inte med på tanken att döda flygfät. Tror inte ens att det är tillåtet(?!). Vill ju bara att den ska ge fan i våra katter..
Citera
2010-11-20, 19:38
  #4
Medlem
Bruttas avatar
Träna katterna att anfalla den i grupp.
Sen blir örnen också ett bra komplement till kattmaten.
Citera
2010-11-20, 19:48
  #5
Avstängd
Schnitzel Fritzs avatar
Jag tror inte örnen kommer ge sig innan katterna fått sätta livet till.

Jag hade väl hagelsprakat den tror jag.

Ring en jägare och be denne ta hand om det.

Eller.

Fångar du in hörnen med en håv, sen sätter du den i bur och har som sällskapsdjur.
Citera
2010-11-20, 19:51
  #6
Medlem
Kendras avatar
Köp en stor hund.. då kanske inte örnen vågar närma sig ;D
Citera
2010-11-20, 20:08
  #7
Medlem
Bruttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Fångar du in hörnen med en håv, sen sätter du den i bur och har som sällskapsdjur.
This.
Citera
2010-11-20, 20:24
  #8
Medlem
BRUTTA: Kan bli klurigt att träna katterna, de gör som de vill.

Schnitzel..: Hagelsprakaren är en variant. Antingen det eller prata med markägaren som är hunter!

Kendra: Stor hund äter också katter, inte bra!


Får nog bli en stor håv. Har aldrig haft örn som husdjur.
Citera
2010-11-20, 21:03
  #9
Medlem
gb85s avatar
Fågelskrämma kanske?

Nej men borde det inte fungera att ställa ut en fejkad/uppstoppad jättehavsörn på tomten. Min tanke är att eftersom havsörnen är väl en revirlevande modell (relativt iaf) så kommer den som spanar efter katter inte våga göra ett nedslag om den ser att en jättepippi redan är på plats. Tänk duvjakt fast tvärtom, lockfågel är istället en skrämfågel.
Eller lägg ut ett lockbete och fånga den, sen vete fan vad du ska göra, för jag tycker inte att du ska döda den iaf.
Citera
2010-11-30, 20:09
  #10
Medlem
Spänn några linor tvärs över tomten och häng upp lite färgglada plastband. Eller nåt annat som försvårar för rovfågeln att lågflyga, spana och attackera.
Citera
2010-12-13, 20:05
  #11
Avstängd
Detfinnsbarakrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Spänn några linor tvärs över tomten och häng upp lite färgglada plastband. Eller nåt annat som försvårar för rovfågeln att lågflyga, spana och attackera.


Vettigaste inlägget jag läst på länge.
Gör så!
Citera
2010-12-15, 14:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag tror inte örnen kommer ge sig innan katterna fått sätta livet till.

Jag hade väl hagelsprakat den tror jag.

Ring en jägare och be denne ta hand om det.

Eller.

Fångar du in hörnen med en håv, sen sätter du den i bur och har som sällskapsdjur.

Vet du hur stor håv du behöver till en Örn?

Dessutom så får du nog ingen jägare att riskera straffet för att ha dödad en havsörn!

Man får mindre straff om man sparkar och slår både frugan och barnen helt blå..

Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Spänn några linor tvärs över tomten och häng upp lite färgglada plastband. Eller nåt annat som försvårar för rovfågeln att lågflyga, spana och attackera.


Ett fisknät funkar nog också. Det syns inte lika bra.

.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback