2010-11-20, 17:32
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
vatten är väl ett krav för liv? Varför tar vi inte vatten till månen och skapar något sorts växthus och sen ser man om det skapas liv på något sätt?

Nu generellaserar jag och jag förstår att evolution tar flera tusen-miljoner år så vi kanske aldrig skulle märka någon skillnad.

Men vore det sådan dum ide att försöka skapa liv på månen? Växter som växer osv?
Citera
2010-11-20, 17:38
Medlem
Ingen atmosfär = vakuum = inget liv

edit: Ser nu att du skrev växthus. Varför göra det bara för att se om det skapas liv? Kan väl göra det på jorden ist.
Citera
2010-11-20, 17:39
Medlem
Jo visst skulle man väll kunna göra det, men tänk på att det inte varit någon människa på månen på typ 30år eftersom det är så dyrt att åka dit, kan tänka mig att det skulle kosta ohyggligt mycket mer att frakta dit en sjö.

Plus att alla religösa damer och herrar förmodligen skulle få en hjärtinfarkt om de fick höra din idé.
Citera
2010-11-20, 17:41
Medlem
varför månen, i mars är det ju varmare :P
Citera
2010-11-20, 17:44
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Tänkte månen för där har vi varit i alla fall. Klart det skulle kosta en del fast pengar kommer alltid fram tillslut.

Det spricker väl på det där med vakuum.
Citera
2010-11-20, 17:45
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maadmax
varför månen, i mars är det ju varmare :P

Varmare i Juli
Citera
2010-11-20, 17:48
Medlem
6E303062s avatar
Rent teoretiskt så borde väl de övre luftlagren i Venus atmosfär vara betydligt bättre lämpade. Med tanke på lufttrycket så borde en "flytande" koloni inte vara så svår att hålla på jämn höjd (förutsatt att man bortser ifrån transporten TILL Venus, naturligtvis. ).
Citera
2010-11-20, 17:49
Medlem
Ganska onödig ide.
Citera
2010-11-20, 17:50
Medlem
anekis avatar
Teoretiskt bör du kunna bebo månen, men du kommer, så vitt jag vet, aldrig kunna skapa en atmosfär med dagens teknologi. Vad du får göra är att konstant leva inomhus och skapa dig en förnybar energikälla.
Citera
2010-11-20, 18:02
Medlem
Kan man inte bygga en massa stora biosfärer och bo i dem? Fast om en en liten komet kommer flygandes och träffar, så ja..

Vidare undrar jag hur människan kan terraformera månen, först måste vi skapa en syntetisk atmosfär, hur gör man detta? Rent teoretiskt alltså.
Citera
2010-11-20, 19:52
Medlem
Äsch. Hur mycket luft kan det krävas för att få igång en hyffsad atomsfär? Det är väl bara bygga en fet hiss till månen och börja pumpa upp luft.
Citera
2010-11-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Äsch. Hur mycket luft kan det krävas för att få igång en hyffsad atomsfär? Det är väl bara bygga en fet hiss till månen och börja pumpa upp luft.

Låter som en utmärkt ide.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in