2010-11-20, 15:17
Medlem
Hej FB:are!

Igår natt när jag spelade världens bästa spel (Heroes of Newerth för er som vill veta) såg jag att jag endast hade 4GB RAM när jag köpt 3st minnen där varje har 2GB vilket blir 6GB. Jag öppnar upp min dator drar ut alla och sätter på dem igen. När jag startade datorn stod det att jag hade 6GB vilket jag skulle ha.

Efter ett tag märkte jag att jag inte kunde göra något på datorn, min processor jobbade för fullt och NEJ jag hade inte igång en massa skit, det enda jag har igång när jag startar datorn är Avast (mitt antivirusprogram) och MSN dvs. de enda startup programmen. Datorn fungerade perfekt innan jag fixade så jag hade 6GB RAM som jag då skulle ha.

Det var väldigt sent så jag lät det vara så tills jag vaknade upp nästa dag för att titta på vad som var fel. Nu tog jag bort ett av mina RAM-minnen och allt fungerar som det ska och för er som undrar JA det är samma typ av RAM-minnen med samma hastighet etc.

Min fråga är då just det som rubriken lyder, kan en processor endast klara av ett visst antal RAM? (Har inte testat att sätta tillbaka det 3:e RAM minnet igen)

Information om min dator:

Intel Core i7 930 2.80GHz
CORSAIR XMS3 DDR3 1600MHz och ja, det passar på mitt moderkort.

Tror detta är all information ni behöver annars är det bara att säga till, tackar.

EDIT: användet ett 64-bit OS
Senast redigerad av Rumpsmek 2010-11-20 kl. 15:39.
Citera
2010-11-20, 15:24
Medlem
Persepones avatar
Chipsetet på moderkortet och operativsystemet är det som sätter gränserna.

http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...78(VS.85).aspx
Citera
2010-11-20, 15:37
Medlem
Kingishas avatar
Antar att det är 64-bitars OS?
Citera
2010-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Chipsetet på moderkortet och operativsystemet är det som sätter gränserna.

http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...78(VS.85).aspx

Jag vet att mitt moderkort ska klara av det och jag använder mig av ett 64-bit OS redan... Tack ändå
Citera
2010-11-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingisha
Antar att det är 64-bitars OS?
Yes yes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto