• 1
  • 2
2022-12-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej du tnker inte snett, men det finns enligt mitt stt att se det tminstone tv infallsvinklar: Den frsta r att en mnniska i nd drivs av primra verlevnadsinstinkter. Nr svlten r tillrckligt stor tvingas man att stjla brd och ta det som kan ge verlevnad. I sitt yttersta lge tvingar svlt fram saker som kannibalism. Detta r empiriska observationer precis som den att viljan styrs av drogen fr en narkoman. Den samhlleliga instansen som skipar rttvisa mste ta hnsyn till sdana omstndigheter nr det gller brdtjuven och narkomanen, anses det allmnt.

Den andra nivn r den om determinism dr tanken r att allt hnger samman i en kausalkedja dr ett tillstnd vergr i ett annat enligt naturlagar som alltid obevekligt gller, och eftersom vi mnniskor r del av alltet och naturlagarnas tvng, s kan vi inte gra annat n precis det vi gr .. precis allt r en fljd av naturlagar som r som de r och bestmmer alla hndelsefrlopp. Framtiden r helt frutsgbar fr den som som har information om alla tillstnd, knner fysikens lagar och kan rkna ut framtiden p basis av detta.

Somliga anser - felaktigt enligt mig - att denna senare niv om determinism kan utgra bas fr bedmningar av mnniskors handlingar och drar drfr slutsatsen att ingen kan dmas och ha ansvar. Que sera sera

Kausalitet bygger p att ngot orsakar ngot annat och man kan g tillbaka i en ondlig kedja. Allts behver man inte ta ansvar fr ngot, eftersom det var en orsak av en annan orsak som hnde tidigare. Vilket r ganska dumt, imo. Och allts ingen frivilja, eftersom man inte kan ndra p ngot och allt r frutbestmt av en tidigare orsak. S ser jag det I guess.

Ingen orsakar en narkoman att ta mer droger, men nd knns det svrt att sluta om man r beroende. Det r vl drfr det r s farligt. Om drogen hade orsak dig att ta mer hade ingen kunnat sluta med den. Och det finns nog ngon som lyckas sluta. Droger r en kategori i sig, tror jag. Jeje. I guess?
Citera
2022-12-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Om det inte fanns orsak och verkan s hade vi inte haft fri vilja. Om inga handlingar hade konsekvenser s hade den fria viljan ingen pverkan p resultatet. D hade det inte spelat ngon roll vad vi valt, vilket underminerar att vi r delaktiga i att forma vrlden. S determinism pekar snarare fr fri vilja n emot det - vi behver bara justera analysen av determinism ngot fr att passa in fri vilja i den.

Om allt r frutbestmt s finns ingen fri vilja. Att det finns konsekvenser och belningar, och p s stt sga att det finns fri vilja ja, hller jag med om lite. Och det gr vl heller inte att motbevisa, ven om det kanske inte r sant. I guess
Citera
2022-12-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Nej du tnker inte snett, men det finns enligt mitt stt att se det tminstone tv infallsvinklar: Den frsta r att en mnniska i nd drivs av primra verlevnadsinstinkter. Nr svlten r tillrckligt stor tvingas man att stjla brd och ta det som kan ge verlevnad. I sitt yttersta lge tvingar svlt fram saker som kannibalism. Detta r empiriska observationer precis som den att viljan styrs av drogen fr en narkoman. Den samhlleliga instansen som skipar rttvisa mste ta hnsyn till sdana omstndigheter nr det gller brdtjuven och narkomanen, anses det allmnt.

Den andra nivn r den om determinism dr tanken r att allt hnger samman i en kausalkedja dr ett tillstnd vergr i ett annat enligt naturlagar som alltid obevekligt gller, och eftersom vi mnniskor r del av alltet och naturlagarnas tvng, s kan vi inte gra annat n precis det vi gr .. precis allt r en fljd av naturlagar som r som de r och bestmmer alla hndelsefrlopp. Framtiden r helt frutsgbar fr den som som har information om alla tillstnd, knner fysikens lagar och kan rkna ut framtiden p basis av detta.

Somliga anser - felaktigt enligt mig - att denna senare niv om determinism kan utgra bas fr bedmningar av mnniskors handlingar och drar drfr slutsatsen att ingen kan dmas och ha ansvar. Que sera sera

Om man stjl brd, nr det krisar ifrn ngon annan har man.inte lrt dig mkt, tror jag tror jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in