Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Maxstraff för våldtäkt 6 år.
Maxstraff för rån 6 år.
Maxstraff för misshandel 2 år.
Maxstraff för olaga hot 1 år.
Hur varken våldtäkten eller misshandeln kom att betraktas som grova vore intressant att få en förklaring på?
Med den dömdes bakgrund så är det mycket svårt att förstå hur straffet kan bli så kort.
I sverige har vi ju ingen accumulerad straffskala, du döms hårdast efter det värsta brottet enligt straffskalan och sedan är tanken att du får lite extra tid för de övriga i en fallande skala.
Detta tillvägagångssätt har ett speciellt namn men jag kommer inte på det just nu.
I USA hade mannen säkert fått 10+ i finkan, där tar man även hänsyn till om GM är straffad sedan tidigare samt vad han straffats för. Naturligtvis finns det varianter på straffskalorna i de olika staterna men någon mängdrabatt finns mig veterligen inte.