2010-11-20, 12:39
Medlem
PimpsDelites avatar
Hejsan!

Jag har sökt men ej funnit svar, därför skapar jag denna tråd.

Nu under en tid så har jag upptäckt ett fel med min bil, det kommer och går lite som det vill och jag kan inte sätta mitt finger på vad det kan vara, därför ber jag om er hjälp.

Felet/felen:
Ibland när man kör så kan hela bilen skaka (ej ratten) och när man bromsar till så försvinner skakningarna. Det låter som att det kommer från höger fram men är ej 100% säker.
När man svänger åt vänster så låter det från höger framhjul,liksom ett skrapande (burrande) ljud.

Jag blir väldigt irriterad då jag inte vet vad som är fel, och som sagt så kommer det bara ibland. Har kollat lite här och var men lyckas inte hitta vad som är felet.

Har ni några tips på vad det kan vara?
Någon som kanske har haft samma problem?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh P.D
Citera
2010-11-20, 12:43
Medlem
DollarMakers avatar
hjullager ska du byta
Citera
2010-11-20, 12:44
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
hjullager ska du byta
har haft samma problem ,då var det hjullager
Citera
2010-11-20, 12:46
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
hjullager ska du byta

Säker på att det är hjullagret?

Jag misstänkte också att det är det som var felet, men då det kommer och går lite då och då så är jag lite osäker, men jag ska ta en extra titt på det.

Jag har haft bilen upphissad och jag har vickat på hjulen fram, men jag får inte fram något glapp.
Finns det andra sätt som man kan kolla detta på?

Känns dumt att köpa ett nytt lager och byta om det inte är det som är felet då det kostar en slant.
Citera
2010-11-20, 12:47
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
har haft samma problem ,då var det hjullager

Tacksam för svaret, då blir det till att byta hjullagret och hoppas på att det är det som är felet.

Men finns det några sätt att kolla upp det på så man är helt säker?
Citera
2010-11-20, 12:53
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpsDelite
Tacksam för svaret, då blir det till att byta hjullagret och hoppas på att det är det som är felet.

man hör inne i kupen att det är ett hjulager,hade så på min v70
och är ganska vanligt att hjullagret slits
http://quikk.se/?dc429
Citera
2010-11-20, 12:58
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
man hör inne i kupen att det är ett hjulager,hade så på min v70
och är ganska vanligt att hjullagret slits
http://quikk.se/?dc429

Jag har också hört att det är ett vanligt förekommande fel, men jag var mest orolig för att det kanske kunde vara vinkelväxeln eller hylsan som spökade.

Men det är "bra" om det bara är hjullagret då dessa inte är lika kostsamma att byta.

Återigen, tacksam för ditt snabba svar!
Citera
2010-11-20, 12:59
Medlem
bithards avatar
kan det va länkarmen på mån tro? Hade samma problem på min v70 och dem bytte hjullager, länkarmar sen var problemet väck
Citera
2010-11-20, 13:03
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithard
kan det va länkarmen på mån tro? Hade samma problem på min v70 och dem bytte hjullager, länkarmar sen var problemet väck

Har kollat bussningarna till länkarmarna och de är helt okej så något med länkarmen kan det nog inte vara. Har en kompis som hade problem med bussningar på sin V70 -03 och jag vet hur det lät, det är inte samma oljud som jag får fram på min, så länkarmarna går bort tror jag.
Citera
2010-11-20, 13:08
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:

du kan ju kolla hjullagret om du lyfter upp bilen och snurrar lätt på hjulet oftast hör man detta
eller så kör du 60-70 och slalom,då brukar man höra detta,om det är ett klånk ljud under körning
då är det drivknutarna.men tror mer på ett hjullager ,för drivknutarna går inte sönder lika ofta
Citera
2010-11-20, 13:17
Medlem
PimpsDelites avatar
Citat:
du kan ju kolla hjullagret om du lyfter upp bilen och snurrar lätt på hjulet oftast hör man detta
eller så kör du 60-70 och slalom,då brukar man höra detta,om det är ett klånk ljud under körning
då är det drivknutarna.men tror mer på ett hjullager ,för drivknutarna går inte sönder lika ofta

Okej.

Det är inget klånkande ljud utan ett mer "burrande" "skrapande" oljud när man svänger åt vänster.
Och som sagt så skakar bilen till under färd och när man bromsar så försvinner det.

Jag tror på det du sa om att det är hjullagret. Det blir till att byta och hålla tummarna att det är det som är felet.
Får återkomma när detta är fixat.
Citera
2010-11-20, 13:24
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Okej.

Det är inget klånkande ljud utan ett mer "burrande" "skrapande" oljud när man svänger åt vänster.
Och som sagt så skakar bilen till under färd och när man bromsar så försvinner det.

Jag tror på det du sa om att det är hjullagret. Det blir till att byta och hålla tummarna att det är det som är felet.
Får återkomma när detta är fixat.
kan vara spindel leden också kom jag på, att glapp i det..och hjullager ljudet hör man ganska bra in i kupen om det skulle vara,mest att det hoar...besiktningen brukar hitta fel på spindelleden..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in