2010-11-23, 15:10
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Vad som är baskunskaper är också en social konstruktion, det där är bara cirkelargument. Diskussionen som du syftar på om att pedagogik skulle vara ovetenskaplig är bara ihärdigt gnäll från andra vetenskapliga områden som bygger på större del kvantitativ forskning. "Management", som var din kopp te, känns väl mer som dålig mäsk i jämförelse.

Som alla teoretiker som inte har varit aktiva varken det här eller det förra seklet så är det klart att några idéer känns mindre aktuella än andra. Den tanken från Dewey som jag syftade på var vikten av att skolan ska ha undervisning i direkt anslutning till elevernas vardag, som photoshop, gimp, indesign osv som du nämnde tidigare.
Måste ha lite klargöranden för att kunna fortsätta diskussionen. Vilka demokratimodeller ska riva upp vilka socialdemokratiska reformer i småbitar?

En elitdemokratisk syn med starka inslag av new public management. Effektivitet ska prägla organisationen, vidare ska fokus ligga på kärnkunskaper i första hand. Det övriga utbudet måste helt anpassas efter eleverna själva, de ska anses som kunder i verksamheten, vidare ska exempelvis hemkunskap som hör hemma i det civila samhället återföras dit. Politiska mål som exempelvis minskad fetma genom idrott bör också vara förbjudet, vi bör istället diskutera huruvida dessa aktiviteter kan stärka samspel i organisationer. Ämnen som bild/musik mm. bör inte tas bort men vara en del av utbudet, om en minoritet vill göra något annat så bör de ges möjlighet till eget arbete inom exempelvis matematik om de föredrar det. Skendemokrati i form av elevråd är en diskussionsfråga, frågan är om dessa behövs då skolan blir marknadsanpassad. Känsliga frågor beträffande exempelvis sverigedemokraterna, fetma, rökning mm. måste också föras bort, diskussioner kring detta ska föras i hemmet och via organisationer i det civila samhället. Resultatet blir en skola som eftersträvar spetskompetens och oberoende.

Ett ledord bör även vara individualism före kollektivism.
Citera
2010-11-23, 18:45
Medlem
Citat:

Har du i någon av dina utredningar läst varför man gick över från en nationalistisk till en demokratisk fostran?

Här visar du, troligen oavsiktligt, hur politiserad skolan har blivit, åtminstone i teorin som den lärs ut vid lärarhögskolan. Om man "gick över från en nationalistisk till en demokratisk fostran", vad lägger du då in i demokratibegreppet? Det handlar inte längre om att få eleverna att respektera ett visst styrelseskick och lagar stiftade i demokratisk ordning med mera, utan gradvis har mer specifika åsikter och idéer bakats in i demokratibegreppet. Din fråga underförstår till exempel en motsättning mellan demokrati och nationalism, trots att det finns gott om nationalistiska partier som omfamnar demokratin och trots att nationalismen historiskt sett har spelat rollen som överideologi i många demokratiska länder inklusive Sverige.

Finns det då fler ideologier som står i motsättning till denna påstått demokratiska fostran? Ja, bl a är en hel del konservatism oförenlig med den. Det blir allt lägre till taket med dessa alltmer omfattande föreställningar om vad demokrati innebär. Det du benämner demokratisk fostran skulle lika gärna kunna kallas drillning i politisk korrekthet. Det gör ont att tänka på att barnen utsätts för denna indoktrinering på bekostnad av kunskapsinlärningen.
Senast redigerad av snartlarare 2010-11-23 kl. 18:47.
Citera
2010-11-24, 00:07
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartlarare
Här visar du, troligen oavsiktligt, hur politiserad skolan har blivit, åtminstone i teorin som den lärs ut vid lärarhögskolan. Om man "gick över från en nationalistisk till en demokratisk fostran", vad lägger du då in i demokratibegreppet? Det handlar inte längre om att få eleverna att respektera ett visst styrelseskick och lagar stiftade i demokratisk ordning med mera, utan gradvis har mer specifika åsikter och idéer bakats in i demokratibegreppet. Din fråga underförstår till exempel en motsättning mellan demokrati och nationalism, trots att det finns gott om nationalistiska partier som omfamnar demokratin och trots att nationalismen historiskt sett har spelat rollen som överideologi i många demokratiska länder inklusive Sverige.

Finns det då fler ideologier som står i motsättning till denna påstått demokratiska fostran? Ja, bl a är en hel del konservatism oförenlig med den. Det blir allt lägre till taket med dessa alltmer omfattande föreställningar om vad demokrati innebär. Det du benämner demokratisk fostran skulle lika gärna kunna kallas drillning i politisk korrekthet. Det gör ont att tänka på att barnen utsätts för denna indoktrinering på bekostnad av kunskapsinlärningen.

Jag håller helt klart med dig, begreppet demokrati har blivit någon form av verktyg för att kunna fostra ett kollektiv som tänker likadant. En gång i tiden som ung student inom statsvetenskap träffade jag på individer som inte kunde skilja på begreppen "främlingsfientligt" och "rasism", som vi alla vet är de INTE samma sak men dessa personer hävdade envist detta.

Jag har personligen alltid varit kritisk emot denna form av styrning, den absoluta brytpunkten för detta var när jag gick i 7an 1999 och skolan anordnade ett så kallat "anti-rök tema". Det gick ut på att det kom en "antirök-general" till skolan och pratade om rökning alltid ledde till cancer och tidig död, detta följdes senare av lärare som rökte cigarett genom någon form av specialfilter. Eleverna tillfrågades givetvis om de provat denna typ av farliga drog och lärarna och "antirök-generalen" betonade starkt att rökning var en inkörsport till narkotika och en framtid som hemlös missbrukare.
Citera
2010-11-24, 11:52
Medlem
vixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartlarare

Jag visar ingenting, annat än en helt rak fråga, resten är bara än mer djupdykningar och analyser från snartlarare. Med den demokratiska fostran, eller förmedling av en demokratisk värdegrund, oavsett vad man kallar det så handlar det om människolivets okränkbarhet och alla människors lika värde inför varandra. Vilka specifika åsikter du pekar på har jag ingen aning om, du kanske surar över kvinnors rösträtt, homosexuellas rätt att gifta sig, öppna gränser för att värna om svaga, vad vet jag. Oavsett så är de specifika åsikterna hjälpmedel för att skapa ett tolerant och öppet samhälle, fritt från fördomar som skapar klyftor och rädsla och på sikt säkerligen värre saker.
Du får gärna förklara hur politisk korrekthet skulle vara dåligt för samhällsutvecklingen i stort, och om du nu snart är lärare så inser du säkert också att ingen kunskapsinlärning blir lidande på något plan, om du är av en annan åsikt, enlighten me.

Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Jag håller helt klart med dig, begreppet demokrati har blivit någon form av verktyg för att kunna fostra ett kollektiv som tänker likadant. En gång i tiden som ung student inom statsvetenskap träffade jag på individer som inte kunde skilja på begreppen "främlingsfientligt" och "rasism", som vi alla vet är de INTE samma sak men dessa personer hävdade envist detta.

Jag har personligen alltid varit kritisk emot denna form av styrning, den absoluta brytpunkten för detta var när jag gick i 7an 1999 och skolan anordnade ett så kallat "anti-rök tema". Det gick ut på att det kom en "antirök-general" till skolan och pratade om rökning alltid ledde till cancer och tidig död, detta följdes senare av lärare som rökte cigarett genom någon form av specialfilter. Eleverna tillfrågades givetvis om de provat denna typ av farliga drog och lärarna och "antirök-generalen" betonade starkt att rökning var en inkörsport till narkotika och en framtid som hemlös missbrukare.

Om jag frågade dig om skillnaden på fröhusen i äpplen och päron skulle du knappast kunna ge ett utförligt svar på momangen, du skulle säkert hävda att ingen skillnad fanns. Det beror ju på hur bekväm man är med begreppsområden.

Än en gång så blir jag helt paff över saker ni slår ner på i skolan, kampanj mot rökning? Vad skulle möjligen kunna vara en baksida med det? Nyliberalistiskt pladder...
Citera
2010-11-24, 14:22
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Jag visar ingenting, annat än en helt rak fråga, resten är bara än mer djupdykningar och analyser från snartlarare. Med den demokratiska fostran, eller förmedling av en demokratisk värdegrund, oavsett vad man kallar det så handlar det om människolivets okränkbarhet och alla människors lika värde inför varandra. Vilka specifika åsikter du pekar på har jag ingen aning om, du kanske surar över kvinnors rösträtt, homosexuellas rätt att gifta sig, öppna gränser för att värna om svaga, vad vet jag. Oavsett så är de specifika åsikterna hjälpmedel för att skapa ett tolerant och öppet samhälle, fritt från fördomar som skapar klyftor och rädsla och på sikt säkerligen värre saker.
Du får gärna förklara hur politisk korrekthet skulle vara dåligt för samhällsutvecklingen i stort, och om du nu snart är lärare så inser du säkert också att ingen kunskapsinlärning blir lidande på något plan, om du är av en annan åsikt, enlighten me.

Om jag frågade dig om skillnaden på fröhusen i äpplen och päron skulle du knappast kunna ge ett utförligt svar på momangen, du skulle säkert hävda att ingen skillnad fanns. Det beror ju på hur bekväm man är med begreppsområden.

Än en gång så blir jag helt paff över saker ni slår ner på i skolan, kampanj mot rökning? Vad skulle möjligen kunna vara en baksida med det? Nyliberalistiskt pladder...

Vi kan kalla det den nyliberala revolutionen, en process som inleddes av den socialdemokratiska eliten och de borgerliga partierna redan under 1980-talet. Ett mer passande namn är givetvis dess riktiga "New Public Management". Skolan är ingen isolerad ö, privatisering och kundanpassning har redan börjat och kommer att fortsätta till bristningsgränsen.

"Oavsett så är de specifika åsikterna hjälpmedel för att skapa ett tolerant och öppet samhälle, fritt från fördomar som skapar klyftor och rädsla och på sikt säkerligen värre saker." Jag tror att du här visar mycket tydligt att det rör sig om en form av social ingenjörskonst i sanna Palme-anda för att indoktrinera och förföra ungdomar. Vad menar du exakt med "hjälpmedel"? Kan vi inte göra som en Palme sa en gång i tiden och benämna saker vid dess rätta namn?
Citera
2010-11-24, 18:09
Medlem
Citat:
Problemet uppkommer när skolväsendet och "etablissemanget" anser sig ha tolkningsrättigheter på begrepp som "tolerant" och "demokrati". När du pratar om ett tolerant samhälle menar du givetvis ett samhälle som är tolerant enligt din definition av ordet. Du pratar exv. inte om ett samhälle som är tolerant mot den som motsätter sig homosexuellas "rätt" att gifta sig, eller mot den som har en annan syn på hur öppna våra gränser ska vara. Det är rätt komiskt egentligen hur du hela tiden upprepar att skolan inte indoktrinerar barn, samtidigt som du anser att det är bra att de fostras i "demokratiska" värden som hbt-rättigheter och massinvandring.
Citera
2010-11-24, 20:20
Medlem
Citat:

Jag har inte så mycket att tillägga egentligen. Som Glinjarn är inne på illustrerar du ofrivilligt den poäng jag vill göra.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in