2010-11-20, 11:41
Medlem
är novis inom området så ha överseende med detta tack!

som jag förstått det reflekteras ljus (till absolut största del) mot materia och radiovågor går rakt igenom det mesta. då drar jag slutsatsen att ju glesare vågorna är desto lättare går de igenom materia.. men kollar man på ett elektromagnetiskt spektra så är röntgenstrålning tätare än ljus - alltså måste ju min slutsats va fel!

så till min fråga: hur funkar det egentligen, varför går viss strålning igenom materia men inte annan?
Citera
2010-11-20, 12:46
Medlem
Radiovågorna går väl snarare runt föremålen än tvärs igenom dem? Ju högre frekvens desto rakare bana. Vågorna i röntgenstrålning är deremot så små att de kan slinka igenom hålrummen mellan atomkärnorna.
Citera
2010-11-20, 12:59
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
Radiovågorna går väl snarare runt föremålen än tvärs igenom dem? Ju högre frekvens desto rakare bana. Vågorna i röntgenstrålning är deremot så små att de kan slinka igenom hålrummen mellan atomkärnorna.

Hur tänker du att radiovågorna kommer in i ett hus då, genom dörren?
Citera
2010-11-20, 13:31
Medlem
Jag har funderat i samma banor som TS den senaste tiden också, vore intressant med en förklaring

Det verkar lite lustigt att ljus består av de våglängder som har svårt att penetrera materia, när som sagt både röntgen och gammastrålning är på helt andra sidan av spektret, relativt radio och mikrovågor.
Senast redigerad av shnab 2010-11-20 kl. 14:01.
Citera
2010-11-20, 14:15
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shnab
Jag har funderat i samma banor som TS den senaste tiden också, vore intressant med en förklaring

Det verkar lite lustigt att ljus består av de våglängder som har svårt att penetrera materia, när som sagt både röntgen och gammastrålning är på helt andra sidan av spektret, relativt radio och mikrovågor.
Nej nej nej nej, du tänker från helt fel håll. Ljus ÄR just "ljus" FÖR att det inte går igenom materia på samma sätt

Skulle det vara radiofrekvenser (eller någon annan frekvens för den delen), skulle det vara det som var vårt "ljus". Hönan eller ägget, fast med väldefinierat svar i det här specifika fallet
Citera
2010-11-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Nej nej nej nej, du tänker från helt fel håll. Ljus ÄR just "ljus" FÖR att det inte går igenom materia på samma sätt

Skulle det vara radiofrekvenser (eller någon annan frekvens för den delen), skulle det vara det som var vårt "ljus". Hönan eller ägget, fast med väldefinierat svar i det här specifika fallet

ja som jag förstått det skulle man kunna se genom olika materia (t.ex. väggar) om vårt öga kunde uppfatta frekvensområdet radiovågor. Eller se i mörker om vi kunde uppfatta infrarött ljus (som vissa djur kan).
Citera
2010-11-20, 14:31
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m_strike
ja som jag förstått det skulle man kunna se genom olika materia (t.ex. väggar) om vårt öga kunde uppfatta frekvensområdet radiovågor. Eller se i mörker om vi kunde uppfatta infrarött ljus (som vissa djur kan).
Ja, det är så en röntgenmaskin fungerar (olika material absorberar olika mycket strålning).

Hela min poäng är (och detta var ju riktat till shnab främst): Det är inget "lyckligt sammanträffande" att ljus inte går igenom materiel. Det är själva definitionen av "ljus" (det vi kallar synligt ljus).
Citera
2010-11-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ja, det är så en röntgenmaskin fungerar (olika material absorberar olika mycket strålning).

Så det är materiens egenskap att absorbera strålning som avgör, inte våglängden då som jag fått för mig (tänkte att ju kortare våglängd desto svårare för strålningen att penetrera material) !
Citera
2010-11-20, 14:45
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Så det är materiens egenskap att absorbera strålning som avgör, inte våglängden då som jag fått för mig (tänkte att ju kortare våglängd desto svårare för strålningen att penetrera material) !
Våglängd spelar roll, men även intensitet. En röntgenfoton är mer energirik än en radiofoton t ex.

Att vi kan skilja ben från muskulatur (t ex) i en röntgenbild, beror på att benmaterial och muskulatur (mycket vatten) absorberar olika mycket strålning pga sin sammansättning som material.
Citera
2010-11-20, 14:47
Medlem
Citat:
Här ser man att synligt ljus ligger i det område där solljuset är som starkast...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar_Spectrum.png

..och här ser man att synligt ljus ligger i det område som absorberas minst av vatten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/72/Water_absorption_spectrum.png

Det är ganska rimligt att anta att ljus är ljus just därför att det går igenom vatten, vilket står lite i kontrast till ditt påstående.
Citera
2010-11-20, 15:37
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Här ser man att synligt ljus ligger i det område där solljuset är som starkast...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar_Spectrum.png

..och här ser man att synligt ljus ligger i det område som absorberas minst av vatten.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/72/Water_absorption_spectrum.png

Det är ganska rimligt att anta att ljus är ljus just därför att det går igenom vatten, vilket står lite i kontrast till ditt påstående.
Läser du inlägget jag citerade måste du väl ändå förstå vad jag menar?

Killen säger: "oj, vilken röta att synligt ljus råkade vara det som inte går igenom saker och ting!"
Jag säger: "Ljuset är just 'synligt ljus' av just den anledningen."

Jag har svårt att se varför du känner att du måste argumentera mot detta.
Citera
2010-11-20, 16:01
Bannlyst
Citat:
men kollar man på ett elektromagnetiskt spektra så är röntgenstrålning tätare än ljus
ja, blå ljus är också tätare än röd ljus. därför kan blu-ray skivor innehålla mer data. man kunde spara ännu mer data på en skiva om man kunde använda röntgen-ray istället, men då skulle skivorna utsöndra röntgen strålning vilket inte är bra för människor, så man får hitta på andra sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in