2010-11-19, 20:37
Medlem
Fofeess avatar
Jag vet att det finns typ 1231214 inlägg om studier i utlandet, så jag hoppas jag inte trampar på några av flashbacks trogna användares närver

Men jag funderar starkt på att börja plugga utomlands snart. Jag har rest i över tre år nu, bott utomlands och jobbat utomlands.
Men det är riktigt tugnt att inse, att jag snart måste börja plugga. Jag pallar inte jobba i barer och andra "tillfälliga" jobb, det är dags för stabilitet i mitt liv.

Jag vill plugga grafisk design eller foto. Problemet är att jag hoppade av gymnasiet i 2.ring, och måste förmodligen plugga ett år i Sverige för att ens komma in på diversa skolor. Men det vet ja! och det är jag berädd att göra!

Men efter det då? Har ni några tips på bra skolor i utlandet? Eftersom jag har varit i Australien i över ett år, och vill gärna tillbaka dit, så tips om bra skolor i Australien hade varit uppskattat.
Annars verkar USA väldigt intressant. England också. Europa inte så mycket! Men kom gärna med förslag på bra skolor där med, e ni snälla

Om ni också har några tips på bra, välstrukturerade utbildningar där jobbmöjligheterna flöder, var då vänliga och skriv ner era tankar.

PZ
Citera
2010-11-19, 21:21
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fofees
Jag vet att det finns typ 1231214 inlägg om studier i utlandet, så jag hoppas jag inte trampar på några av flashbacks trogna användares närver

Men jag funderar starkt på att börja plugga utomlands snart. Jag har rest i över tre år nu, bott utomlands och jobbat utomlands.
Men det är riktigt tugnt att inse, att jag snart måste börja plugga. Jag pallar inte jobba i barer och andra "tillfälliga" jobb, det är dags för stabilitet i mitt liv.

Jag vill plugga grafisk design eller foto. Problemet är att jag hoppade av gymnasiet i 2.ring, och måste förmodligen plugga ett år i Sverige för att ens komma in på diversa skolor. Men det vet ja! och det är jag berädd att göra!

Men efter det då? Har ni några tips på bra skolor i utlandet? Eftersom jag har varit i Australien i över ett år, och vill gärna tillbaka dit, så tips om bra skolor i Australien hade varit uppskattat.
Annars verkar USA väldigt intressant. England också. Europa inte så mycket! Men kom gärna med förslag på bra skolor där med, e ni snälla

Om ni också har några tips på bra, välstrukturerade utbildningar där jobbmöjligheterna flöder, var då vänliga och skriv ner era tankar.

PZ

Onödigt dyrt i USA när du har väldigt bra skolor i Sverige. Men om du ändå vill studera utomlands kan jag rekommendera MIT
Citera
2010-11-19, 21:32
Medlem
Fofeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Onödigt dyrt i USA när du har väldigt bra skolor i Sverige. Men om du ändå vill studera utomlands kan jag rekommendera MIT

Jaa jag har också hört att det är grymt dyrt i USA.. typiskt.. Har du någon erfarenhet av studier i Sverige?
Citera
2010-11-20, 13:12
Medlem
Du kan plugga upp din högskolebehörighet på komvux på distans. Då kan du vara var som helst i världen medan du pluggar.
Citera
2010-11-20, 14:31
Medlem
Fofeess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Du kan plugga upp din högskolebehörighet på komvux på distans. Då kan du vara var som helst i världen medan du pluggar.

Jasså???? Vart kan få tag på information??????
Citera
2010-11-20, 18:23
Medlem
Citat:
Jasså???? Vart kan få tag på information??????

Det beror på vad du vill plugga för ämnen. Sök här på forumet och med Google. Om det inte är en högskola som anordnar kurserna så går det via kommunen, så där kan du också fråga.
Citera
2010-11-20, 19:35
Medlem
compactlivings avatar
Det blir ju oftast lättast/mest praktiskt att plugga inom EU eftersom du kan få csn då, men har man varit utanför kontinenten så har man ju... skulle själv gärna plugga långt bort åt helvete
Citera
2010-11-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av compactliving
Det blir ju oftast lättast/mest praktiskt att plugga inom EU eftersom du kan få csn då, men har man varit utanför kontinenten så har man ju... skulle själv gärna plugga långt bort åt helvete

Du kan få CSN utanför EU också.
Citera
2010-11-20, 23:39
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage

Härligt att du rekommenderar MIT till en som hoppat av gymnasiet.
Citera
2010-11-21, 11:24
Medlem
Fofeess avatar
Angående CSN.. Vilka krav/villkor brukar dom ställa till lånetagare???

Jag har som sagt inte bott i Sverige på över 3 år, har aldrig betalat skatt, eller haft en jobb i Sverige.

:S
Citera
2010-11-28, 21:58
Medlem
Awa92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Härligt att du rekommenderar MIT till en som hoppat av gymnasiet.

Han skrev ju att han ville ha tips på skolor att plugga på efter han hade läst upp sina gymnasiebetyg.

Citat:

Jag har som sagt inte bott i Sverige på över 3 år, har aldrig betalat skatt, eller haft en jobb i Sverige.

Räcker väl med att du är svensk medborgare? Du kan ju annars kontakta CSN eller helt enkelt surfa in på deras http://www.csn.se/
Citera
2010-11-29, 09:43
Medlem
Citat:

Du ska ha bott två år i Sverige under de senaste 5 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in