2010-11-19, 18:06
Medlem
Halloj i stugan!
Har en relativt nyinköpt dator & datorskärm. Köpte både dator & skärm för 2-3 månader sedan. Nu den senaste månaden har jag haft problem med skärmen. Det ser ut som någon typ utav störningar, och ibland förekommer även flimmer, bl.a när jag startar upp datorn. "Störningar" kan ha lite olika mönster ibland och de syns mer på vissa färger. Det är bara på vissa ställen som dessa störningar förekommer.

Jag har sökt runt & kollat användarboken och det står ingenting om detta. Har testat lite olika inställningar på skärmen, skärmupplösningen osv. Men lyckas inte med att åtgärda felet..
Skärmen är BenQ G2222HDL. Den är förövrigt 21.5 tum.
Grafikkortet ATI Radeon HD 5700 Series.
Windows 7 32 bit.

Så vad kan felet vara måntro?
Tack så mycket på förhand.
Citera
2010-11-20, 21:52
Medlem
Artefakter kallas det, och kan uppstå av många orsaker. Defekt RAM-minne på antingen moderkortet eller grafikkortet är en vanlig orsak, men ibland kan felet ligga i skärmen.

Utan mer information är det allt jag kan säga, om du söker "screen artifacts" på google bör du kunna hitta en del värdefullt. Men har du garanti på datorn - lämna in den direkt. Artefakter uppstår oftast pga hårdvarufel och är i sådana fall inget du kan åtgärda själv.
Citera
2010-11-21, 01:41
Medlem
dannenykvist1234s avatar
hade det problemet med min förra dator, pågrund av att jag hade 2 sladdar kopplade mellan skärmen och datorn så det var bara plugga ut den så funka allt felfritt
Citera
2010-12-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almathea
Artefakter kallas det, och kan uppstå av många orsaker. Defekt RAM-minne på antingen moderkortet eller grafikkortet är en vanlig orsak, men ibland kan felet ligga i skärmen.

Utan mer information är det allt jag kan säga, om du söker "screen artifacts" på google bör du kunna hitta en del värdefullt. Men har du garanti på datorn - lämna in den direkt. Artefakter uppstår oftast pga hårdvarufel och är i sådana fall inget du kan åtgärda själv.

Tack så mycket för svaret!
Dock är det inte artefakter.
Det är förmodligen bara någon inställning eller något glapp någonstans.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska förklara det. Men det är som om det är färgfel på vissa pixlar.

Jag har en sorts skarvsladd mellan datorn & VGA-kabeln(?) då det inte finns uttag som passar till VGA-kabeln. Kanske får testa att byta ut den.
Citera
2010-12-01, 19:30
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grnvit
Tack så mycket för svaret!
Dock är det inte artefakter.
Det är förmodligen bara någon inställning eller något glapp någonstans.
Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska förklara det. Men det är som om det är färgfel på vissa pixlar.

Jag har en sorts skarvsladd mellan datorn & VGA-kabeln(?) då det inte finns uttag som passar till VGA-kabeln. Kanske får testa att byta ut den.
Varför kör du VGA-kabel? VGA en analog signal och kan absolut vara orsaken till ditt problem, om kabeln inte håller allt för hög kvalitet samtidigt som upplösningen är hög. Ditt grafikkort har en DVI-utgång och skärmen har DVI in. Skaffa en DVI-kabel.

Fråga två är om du kör med rätt upplösning. Din skärm är gjord för 1920x1080, kolla att du verkligen ställt in den upplösningen i Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in