Citat:
Ursprungligen postat av Lramschtrampo
Låt säga att Sverige kommer att islamiseras rent hypotetiskt, då ni brukar hävda att så inte blir fallet. Men om det nu gör detta, är detta något ni bejakar och välkomnar? Är det ok enligt er om vi alla tvingar underkasta oss islam då muslimer möjligen blir i majoritet snart?
Islamisering är ett lite löst begrepp och kräver kanske en lite tydligare definition. T ex har jag inga principiella problem att med att det flyttar hit människor med islam som religion förutsatt att de följer lagarna som alla andra; det finns säkert någon som definierar hittflyttandet av muslimer i sig som
islamisering.
Att befolkningen däremot skulle pådyvlas religiösa hittepåregler är självklart aldrig okej, oavsett religion och oavsett hur stor majoritet som vill införa dem. Det är dock inte på något sätt begränsat till islam utan som libertarian anser jag av ren princip att majoriteten aldrig har rätten att betvinga minoriteterna i någon fråga och att statens enda fullt legitima uppgifter i princip är att se till att människor inte använder våld mot varandra och att avtal upprätthålls, även om jag har en rätt pragmatisk inställning liberalismens tillämpning i praktiken. Självklart kan jag se problemet i att islam letar sig in i svensk politik men det är bara en del av alla fullständigt godtyckliga regler som redan finns där ändå oberoende av islam. Däremot är det givetvis alltid bättre ju färre de godtyckliga inslagen är.
Citat:
Det är alla medborgares rätt att delta i den politiska processen ("skapa lagar") enligt vars och ens preferenser.
Inte om du frågar en liberal. Hela liberalismen bygger i grunden på att det enda staten egentligen har rätt att göra är att skydda människor från andra människors våld samt upprätthålla avtal dem emellan. Att en majoritet av befolkningen har rätt att tvinga minoriteter till något är för en liberal ungefär lika galet som att en lokal majoritet, till exempel en grupp människor, har rätt att tvinga en mindre grupp människor att göra något mot dess vilja (t ex att ge den större gruppen sina plånböcker och mobiltelefoner). Liberalism är mycket systematisk och drar ingen principiell skiljelinje mellan en liten grupp människor som försöker använda sin styrka (ofta i form av antal) till att råna andra eller en hel befolkningsmajoritet som avser att göra detsamma med befolkningens minoriteter.