Citat:
Ursprungligen postat av Sultanen af Nex
Jag har planer på att sätta in ett akvarium på 650L i vårat underhållsvärmda garage, det jag funderar på är hur pass mycket energi jag behöver tillföra till akvariumet för att kunna bibehålla en temperatur som är 10 grader högre än underhållstemp, dvs 20grader?
Akvariumet är ca 150*60*70
Har förlagt mina gamla formelsamlingar och minst inte ett dyft av de involverade formlerna
Delta T blir ju iaf 10grader. Man bör väl kunna räkna på att glaset inte har någon nämnvärd isolerande förmåga?
-Jonas
Glaset isolerar. Ett bra tag sen man räknade på just detta, men kan inte formeln för värmeledning användas?
Q/t=(kA(T(varm)-T(kall))/d
där: Q = förflyttad värmeenergi (i Joule).
t=tid [vilket ger Q/t = effekt (i Watt)]
k=materialet värmekonduktivitet (finns i tabeller)
T(varm)=den varma temperaturen
T(kall)=den kalla temperaturen
A=arean (på akvariets glasytor)
d=glasets tjocklek
Siffran lär knappast bli exakt. Nog enklare i så fall att fylla akvariet med vatten och stoppa ner en doppvärmare. Håll temperaturen konstant på +10 K över rumstemperatur under en period. Mät hur mycket energi doppvärmaren gör av med under en uppmätt tidsperiod. Dela sen energimängden med tiden i sekunder och du får genomsnittlig effekt för att bibehålla temperaturen på +10 K i vattnet.
Sen kan du ju isolera delar av akvariet. Eller sätta en frigolitskiva över toppen och mot en av sidorna. Då blir den totala värmeledningen lite lägre.