Godkväll gott folk!
Jag har använt mig av olika Linuxdistar på laptops och servrar i några år nu.
Allt funkade så bra med Ubuntu 10.10 på laptopen så jag bestämde mig för att installera det på min stationära också.
Tidigare har behovet av DirectX hindrat mig från att byta, men spel jag nu spelar finns även till Linux.
Ubuntu 10.10 64-bit flög in på hårddisken och nästan allt funkade utmärkt - till och med båda mina externa ljudkort samt det interna.
Det ända var att jag fick skumma grafikbuggar efter att ha installerat de proprietära grafikdrivrutinera till mitt ATI Radeon HD 4850.
När man tex rör på fönster eller kollar på film blir det "streck" på skärmen vid rörelse.
Ungefär som om man inte har vertikal sync på i spel.
Ganska svårt att förklara - men har hört om andra med liknande problem.
Eftersom jag läst att ATI och Linux inte brukar leka så bra tillsammans så stoppade jag ett
NVIDIA 8800GT.
Tyvärr så fick jag samma problem efter att installerat deras proprietära drivrutiner.
Det konstiga är att jag inte upplever detta när jag inte har dessa drivrutiner installerade.
Har testat att stänga av Compiz och loggat in i Openbox istället för GNOME - men det hjälpte inte.
Just nu funkar det utan drivisarna - men känns tråkigt att inte kunna använda effekter eller spela spel ordentligt.
Tack på förhand!