Citat:
Ursprungligen postat av pillowtalk
Min rubrik låter oerhört efterbliven, jag vet, dock är det precis vad jag menar.
Det jag funderar på är att om man har en liten hundras, kan man då låta den gå på låda ibland? Svårt att träna den till detta? Jag är helt införstådd med att storleken på hunden är helt oväsentlig i frågan om vilket grad av stimulation en hund behöver! F.ö vet jag mycket väl om att en hund inte bör vara ensam mer än ca. 5 h totalt per dag. Dessa två saker behöver alltså inte påpekas eller kommenteras.
Upplägget är som så att hunden kommer få den dagliga motion samt stimulation den behöver, men att kattlådan ska fungera som komplement till rastning. Kommer inte vara så att jag kommer strunta i promenader för att "hunden kan ändå göra ifrån sig". Vet att promenader handlar om mer än just att kissa för en hund.
Ett exempel kan vara att det blir förlång tid för hunden till nästa rastning, och att den då självmant går på sin låda när det behövs. Den kommer att vara ensam mer än vad lagen egentligen säger, men den kommer ändå få mycket tid tillsammans med flocken. Frågan är inte moralisk utan om det GÅR att träna en hund till detta?
Överväger att skaffa katt, men vore inte lika kul då jag hemskt gärna vill ut och ta promenader, bara det att jag ensam har ansvar för hunden och litet med tid.
Det är klart att det går. Det är dessutom en kulturell fråga. I Sverige anses det vara moraliskt fel att ha låda eller liknande till sina hundar, i andra länder är det mer förlåtande vad gäller såna saker. Tex i USA är det relativt vanligt att använda "pee pads" eller liknande åt hundarna, det finns särskilda "indoor toilets" eller "dog litter box" (
http://www.ugodog.net/) att köpa för hundar som inte får gå ut. De har även löpband åt hundar som behöver motioneras. De finns för övrigt i sverige också.
http://rkprodog.cybersite.se/fitfurlife.html
Behöver jag tillägga att de medicinerar sina hundar med lugnande eller antidepressiva för att få bukt med problem som beror på att hundarna inte tillbringar tillräcklig tid med flocken utan lämnas för mycket ensamma? Dessutom skär de av stämbanden så de inte kan skälla och störa grannarna.
Bara för att de tycker det är en mänsklig rättighet att ha hund när de egentligen inte har tiden det kräver.
I Sverige är det sällsynt att medicinera hundar med antidepressiva, och det är förbjudet att operera stämbanden. Och att lämna dem ensamma för länge. Men det är inte förbjudet att ha inomhustoaletter åt sina hundar.