2010-11-18, 18:52
Medlem
pillowtalks avatar
Min rubrik låter oerhört efterbliven, jag vet, dock är det precis vad jag menar.
Det jag funderar på är att om man har en liten hundras, kan man då låta den gå på låda ibland? Svårt att träna den till detta? Jag är helt införstådd med att storleken på hunden är helt oväsentlig i frågan om vilket grad av stimulation en hund behöver! F.ö vet jag mycket väl om att en hund inte bör vara ensam mer än ca. 5 h totalt per dag. Dessa två saker behöver alltså inte påpekas eller kommenteras.

Upplägget är som så att hunden kommer få den dagliga motion samt stimulation den behöver, men att kattlådan ska fungera som komplement till rastning. Kommer inte vara så att jag kommer strunta i promenader för att "hunden kan ändå göra ifrån sig". Vet att promenader handlar om mer än just att kissa för en hund.

Ett exempel kan vara att det blir förlång tid för hunden till nästa rastning, och att den då självmant går på sin låda när det behövs. Den kommer att vara ensam mer än vad lagen egentligen säger, men den kommer ändå få mycket tid tillsammans med flocken. Frågan är inte moralisk utan om det GÅR att träna en hund till detta?

Överväger att skaffa katt, men vore inte lika kul då jag hemskt gärna vill ut och ta promenader, bara det att jag ensam har ansvar för hunden och litet med tid.
Citera
2010-11-18, 19:01
Medlem
Avantasias avatar
Går gör det säkert, däremot är det helt idiotiskt under de förutsättningar du nämner. Och jag vet att du inte ville ha de moraliska aspekterna men sätter man sina intressen före sitt djurs välmående förtjänar man inte att ha djur. Sätt upp en lapp där du erbjuder hjälp med hundpromenader eller gå ut själv!
Citera
2010-11-18, 19:06
Medlem
TheShapes avatar
Du säger att du inte vill ha kommentarer på att det vore moraliskt inkorrekt, så vad är diskussionsytan här? Kan du lära en hund apport så kan du självklart lära den gå på låda.

Men det finns trots allt en och flera orsaker till att man har sådana regler (som förvisso tyvärr är tandlösa) men har du inte tid med hund så ska du inte skaffa en heller. Så enkelt är det.
Citera
2010-11-18, 19:14
Medlem
TroyMcLures avatar
Intressant fråga. Har också funderat på det där. Varför är det enkelt att lära en katt gå på lådan samtidigt som man måste rasta hundar? Kan det förklaras med revirbeteenden? Hundar markerar revir med skit till skillnad från katter? Eller är katter mer renliga och är lättare att lära just detta?
Citera
2010-11-18, 19:23
Medlem
pillowtalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Intressant fråga. Har också funderat på det där. Varför är det enkelt att lära en katt gå på lådan samtidigt som man måste rasta hundar? Kan det förklaras med revirbeteenden? Hundar markerar revir med skit till skillnad från katter? Eller är katter mer renliga och är lättare att lära just detta?
Jag undrar också det då även katter sprider sitt revir utomhus. Katter uppfattas renare, och ser ofta renare ut. Hundar kanske inte tvättar sig lika noggrant? Sen kan ju katter ta hand om sig själva på ett annat sätt, än hundar som behöver assistans livet ut....
Hoppas någon kan svara på det med anledning...?

Som det tidigare sagts i tråden så är det troligen som att lära en hund vad som helst.
Ingen med erfarenhet av detta? Någon som har en kvalificerad gissning om vilket skada en hund eventuellt skulle ta av det här?

TroyMcLure: Vad har du för argument för/emot att ha det på det viset?
Senast redigerad av pillowtalk 2010-11-18 kl. 19:26.
Citera
2010-11-18, 20:11
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowtalk
Jag undrar också det då även katter sprider sitt revir utomhus. Katter uppfattas renare, och ser ofta renare ut. Hundar kanske inte tvättar sig lika noggrant? Sen kan ju katter ta hand om sig själva på ett annat sätt, än hundar som behöver assistans livet ut....
Hoppas någon kan svara på det med anledning...?

Som det tidigare sagts i tråden så är det troligen som att lära en hund vad som helst.
Ingen med erfarenhet av detta? Någon som har en kvalificerad gissning om vilket skada en hund eventuellt skulle ta av det här?

TroyMcLure: Vad har du för argument för/emot att ha det på det viset?

Som komplement till rastning borde det fungera om det nu rör sig om en liten hund. Självklart bör man rasta hunden kontinuerligt och låta den få daglig motion. På samma sätt bör man nog ta ut innekatter i sele mellan varven. Ser inget moraliskt problem i att lära hundar gå på låda förutsatt att det nu är möjligt. Har däremot aldrig hört talas om någon hund som lärt sig detta beteende.
Citera
2010-11-18, 20:32
Medlem
pillowtalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Som komplement till rastning borde det fungera om det nu rör sig om en liten hund. Självklart bör man rasta hunden kontinuerligt och låta den få daglig motion. På samma sätt bör man nog ta ut innekatter i sele mellan varven. Ser inget moraliskt problem i att lära hundar gå på låda förutsatt att det nu är möjligt. Har däremot aldrig hört talas om någon hund som lärt sig detta beteende.
Okej! Nej dessvärre inte jag heller... får se hur det går, och om det blir någon hund.
Citera
2010-11-18, 21:52
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowtalk
Min rubrik låter oerhört efterbliven, jag vet, dock är det precis vad jag menar.
Det jag funderar på är att om man har en liten hundras, kan man då låta den gå på låda ibland? Svårt att träna den till detta? Jag är helt införstådd med att storleken på hunden är helt oväsentlig i frågan om vilket grad av stimulation en hund behöver! F.ö vet jag mycket väl om att en hund inte bör vara ensam mer än ca. 5 h totalt per dag. Dessa två saker behöver alltså inte påpekas eller kommenteras.

Upplägget är som så att hunden kommer få den dagliga motion samt stimulation den behöver, men att kattlådan ska fungera som komplement till rastning. Kommer inte vara så att jag kommer strunta i promenader för att "hunden kan ändå göra ifrån sig". Vet att promenader handlar om mer än just att kissa för en hund.

Ett exempel kan vara att det blir förlång tid för hunden till nästa rastning, och att den då självmant går på sin låda när det behövs. Den kommer att vara ensam mer än vad lagen egentligen säger, men den kommer ändå få mycket tid tillsammans med flocken. Frågan är inte moralisk utan om det GÅR att träna en hund till detta?

Överväger att skaffa katt, men vore inte lika kul då jag hemskt gärna vill ut och ta promenader, bara det att jag ensam har ansvar för hunden och litet med tid.

Det är klart att det går. Det är dessutom en kulturell fråga. I Sverige anses det vara moraliskt fel att ha låda eller liknande till sina hundar, i andra länder är det mer förlåtande vad gäller såna saker. Tex i USA är det relativt vanligt att använda "pee pads" eller liknande åt hundarna, det finns särskilda "indoor toilets" eller "dog litter box" (http://www.ugodog.net/) att köpa för hundar som inte får gå ut. De har även löpband åt hundar som behöver motioneras. De finns för övrigt i sverige också. http://rkprodog.cybersite.se/fitfurlife.html

Behöver jag tillägga att de medicinerar sina hundar med lugnande eller antidepressiva för att få bukt med problem som beror på att hundarna inte tillbringar tillräcklig tid med flocken utan lämnas för mycket ensamma? Dessutom skär de av stämbanden så de inte kan skälla och störa grannarna.

Bara för att de tycker det är en mänsklig rättighet att ha hund när de egentligen inte har tiden det kräver.

I Sverige är det sällsynt att medicinera hundar med antidepressiva, och det är förbjudet att operera stämbanden. Och att lämna dem ensamma för länge. Men det är inte förbjudet att ha inomhustoaletter åt sina hundar.
Citera
2010-11-18, 22:14
Bannlyst
Testa detta?

https://www.flashback.org/t1122837

Det funkar.
Citera
2010-11-18, 23:15
Medlem
LittlePerverts avatar
Om du behöver en kattlåda till hunden så kommer den inte att få den dagliga stimulans den behöver.

Klart det går att lära en hund att gå på låda. Det är dock en jäkla skillnad på hundar och katters beteende gällande avföring. Jag har både hund och katt. Mina katter är väldigt renliga och gräver noga ner det de gjort i lådan. Min hund däremot äter gärna upp det som finns i lådan om jag inte har galler för. Han gräver när han har kissat men det är för att sprätta ut kisset så att alla ska få känna hans doft.
Katter behöver man oftast inte lära att gå på låda. De fattar det ofta själva och föredrar lådan, just för att katter vill gräva ner sin avföring. Hundar har inte den grejen.

Så javisst du kan väl försöka och du kan säkert lära den det och den går på låda när du tittar på. inte alls säkert den håller sig till lådan när den är själv hemma och du har ingen rätt att skälla på den.

Köper du en valp är det ett jäkla spring. De ska ut varannan timme typ.

Så nej lägg ner drömmen eller skaffa dagmatte/daghusse.
Citera
2010-11-19, 15:15
Medlem
tankgrls avatar
Du överväger att låta din framtida dvärghund använda låda. Så långt är jag med. Men hade du övervägt det alternativet om du nu var på G att skaffa en St Bernhard eller en Grand Danois? Det låt nämligen som att du bara övervägde låda till en hund som är liten.

För att svara på din fråga så JA det går självklart att lära hunden att använda låda, men om du nu överväger att ha hunden själv så pass långa perioder att den kommer behöva låda så undrar jag varför du vill ha hund alls? Och som någon annan påpekade så är det ett jädra spring när hunden är valp och antagligen ända tills den är runt året.
Du kanske ska vänta med att skaffa hund tills du kan tillgodose grundbehoven hos jycken eller skaffa dagmatte? Det finns även professionella doggywalkers som åker hem till hunden och tar ut den på promenad. Vill man verkligen ha hund och man har intresset så får man se till att det fungerar, kanske med hjälp av dagmatte, dagis, etc. Att skaffa hund och sen inte ha tid känns bara själviskt.
Citera
2010-11-19, 15:29
Medlem
Zanizailas avatar
Klart man kan lära en hund att gå på låda. Och om det inte går ut över hundens dagliga utevistelse, som du säger, så vad gör det för skada? De flesta hundar, även om man inte är borta sex+ timmar i sträck, lär behöva hålla sig några timmar i väntan på att få komma ut. Men har man låda slipper de det. (Nej, jag har själv ingen låda till hunden då han är alldeles för stor... men om jag hade en småhund kanske jag skulle fundera på det.)

En annan fördel är att just småhundar kan vara svåra att rumsrenhetsträna (ffa. Italiensk vinthund, då de avskyr kyla), och då kan det vara lättare om de även har en låda att gå på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in