2010-11-18, 15:04
Bannlyst
Nån här som vet hur det brittiska betygssytemet ser ut?

Behöver svar, snabt!
Citera
2010-11-18, 15:06
Medlem
MrMaces avatar
a, b,c systemet ?
Citera
2010-11-18, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMace
a, b,c systemet ?
tack
Citera
2010-11-18, 17:17
Medlem
Beror helt på vilken nivå du diskuterar.

På "gymnasiet" är det A, B, C. Men du läser inte alls lika många ämnen som i Sverige. Det är därför svårt att jämföra med det breda svenska systemet.

På universitetet är det "first class (1:1)", "Upper-second" (2:1) "Lower second" (2:2) och "third class" (låt oss bara säga att då du slösat bort din universitetstid...)
Citera
2010-11-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMoldyOldWorld

På universitetet är det "first class (1:1)", "Upper-second" (2:1) "Lower second" (2:2) och "third class" (låt oss bara säga att då du slösat bort din universitetstid...)

3rd kallas for Gentleman's degree, da adeln forr kom in utan betyg och ofta inte laste speciellt mycket.
Tills nagra ar sedan var det battre att ha en 3rd an 2:2 eller 2:1 de de senare ansag vara misslyckade forsok eller oformaga, medan 3rd ansags vara medvetet da inte behover pengar/jobb etc.

OT: pa Cambs kallas ofta 2:2 for en Desmond (fran Desmond Tutu).
Citera
2010-11-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 219
3rd kallas for Gentleman's degree, da adeln forr kom in utan betyg och ofta inte laste speciellt mycket.
Tills nagra ar sedan var det battre att ha en 3rd an 2:2 eller 2:1 de de senare ansag vara misslyckade forsok eller oformaga, medan 3rd ansags vara medvetet da inte behover pengar/jobb etc.

"Tills några år sedan"? Jag skulle då addera x-antal år till det där... Sedan kommer det alltid finnas folk som glider räckmacka genom livet. Detta beror antagligen på region dock, skulle anta att det fortfarande används mer i t.ex. London. Och hur många tillhör adeln och kan verkligen säga så om sina betyg?

Att en minoritet har bättre förutsättningar betyder inte att 3rd är ett bra betyg. En stor majoritet har svårt att få bra anställning efteråt. Så i verkliga livet anses 2:1 sällan som ett misslyckande, tvärtom så är det tillräckligt för att söka in på jobb och utbildningar efteråt.
Citera
2010-11-24, 14:40
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Vi brukar kalla 3rd for en "Vorderman" efter Carol Vorderman. Hon lyckades val ga ut fran Cambs med det betyget, har jag for mig.
Citera
2010-11-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Vi brukar kalla 3rd for en "Vorderman" efter Carol Vorderman. Hon lyckades val ga ut fran Cambs med det betyget, har jag for mig.

Dar ser man.

Sadana resultat ar forstas roliga nar det gar bra for personen oavsett.
Citera
2010-11-25, 16:34
Medlem
karamellas avatar
Citat:

OT: pa Cambs kallas ofta 2:2 for en Desmond (fran Desmond Tutu).

Min förra sambo berättade att han hade en "Desmond" och vägrade berätta vad det betydde... Jag kom såklart på det efter ett tag.
Citera
2010-11-25, 16:34
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Beror helt på vilken nivå du diskuterar.

På "gymnasiet" är det A, B, C. Men du läser inte alls lika många ämnen som i Sverige. Det är därför svårt att jämföra med det breda svenska systemet.

Glöm inte A* som är bättre än A!
Citera
2010-11-25, 17:00
Medlem
Citat:
Att en minoritet har bättre förutsättningar betyder inte att 3rd är ett bra betyg. En stor majoritet har svårt att få bra anställning efteråt. Så i verkliga livet anses 2:1 sällan som ett misslyckande, tvärtom så är det tillräckligt för att söka in på jobb och utbildningar efteråt.

Eftersom manga foretag numer inte anstaller under 2:1 sa har det blivit minimum och studenter forvantas uppna det. Sa klart 3rd inte ar det basta att fa, men tror det fortfarande ar battre an 2:2.

Men som du skriver, det ar ett ganska stort personligt misslyckande numer att inte fa en 2:1. For manga jobb kravs ocksa hog 2:1 eller 1st numer, medan nar jag laste sa var en 2:1 samt bra foreningsliv etc tillrackligt.

Sa studenterna har mycket press pa sig och systemet blir allt mindre tolerant for tillfalliga personliga svackor etc.
Citera
2010-11-25, 17:02
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Eftersom manga foretag numer inte anstaller under 2:1 sa har det blivit minimum och studenter forvantas uppna det. Sa klart 3rd inte ar det basta att fa, men tror det fortfarande ar battre an 2:2.

Men som du skriver, det ar ett ganska stort personligt misslyckande numer att inte fa en 2:1. For manga jobb kravs ocksa hog 2:1 eller 1st numer, medan nar jag laste sa var en 2:1 samt bra foreningsliv etc tillrackligt.

Sa studenterna har mycket press pa sig och systemet blir allt mindre tolerant for tillfalliga personliga svackor etc.

Personligen förstår jag inte grejen med att ge folk värdelösa examens... I Sverige är det ju sällan någon arbetsgivare skulle vilja kolla på betyg, för att det inte går att ta sig igenom en utbildning utan att lära sig något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in