2012-10-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
6-8 tusen

lagar all mat hemma
äter kycklingfile oxfile eller rostbiff ibland Lax eller andra kötträtter 5 gånger om dagen. Till det har jag alltid färsk sallad majs gurka o andra gröna saker har med mig lunchlådor på dagarna för lunch mat är dyrt och har dåligt näringsvärde.

försöker få i mig 60-80gr protein per måltid i form av kött. räknar inte p från pasta eller ris och dricker aldrig mjölk till maten.

förutom detta äter jag kostillskott i form av fiskolja, vitaminer och annat trams min tjej tvingar i mig.

lunchmat är dyrt? Du har ju en matbudget motsvarande för 3 personer! Jag vet personer som äter för en femtedel av din budget. kötträtter fem gånger om dagen. Du är antingen otroligt fet med grova ätstörningar, eller så är du någon annan form av träningsfreak. Slutsatsen är dock att vad du än gör så borde du sluta med det
Citera
2012-10-24, 10:11
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Bror ju på prioriteringar, jag ser inte mat som "skit", utan som en av dom största njutningarna i livet. Därför lägger jag gladeligen över 4000 på mat varje månad.
Det jag menade med "skit" var snarare halvtaskiga luncher och en tur genom drive-thrun på Donken när man har bråttom. Bra råvaror och god mat är det naturligtvis inget fel att lägga pengar på.
Citera
2012-10-24, 22:09
Medlem
Pytons avatar
Har rikskuponger (ca 1000 kr) samt bränner väl 1000 kr på mat i butiker. Köper inte det dyraste men snålar inte överdrivet heller.
Citera
2012-10-25, 21:57
Medlem
gomers avatar
Mat (inte godis, läsk, chips, snus, pilsner, blöjor etc som man handlar på ICA utan bara det som verkligen är mat) : 2 vuxna, 3500:- per månad.
Citera
2012-11-23, 21:52
Medlem
3000 för en person, alltså mig, men då är det inkluderat toapapper och shampo och annat bös man köper i mataffären, samt köplunch på jobbet då och då. Eventuellt någon hundring extra några månader.
Kör lite blandat, vissa gånger blir det bara basvaror när jag är och handlar, andra gånger gillar jag att köpa lite "onödiga" saker som snacks, goda ostar, smoothies osv.
Senast redigerad av asswombat 2012-11-23 kl. 21:55.
Citera
2014-07-12, 22:07
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag lägger totalt 900-1200 kr på livsmedel, hygienartiklar, tvätt och städartiklar per månad.

Jag brukar gå runt till alla de olika affärerna och handla och då nästan enbart deras prisnedsatta varor på respektive ställe, plus enstaka saker jag behöver förutom. Jag hushållar enormt med maten och har inte slängt något på över 30 år. Lagar alltid den mängd jag äter. Impulshandlar aldrig, det har aldrig hänt.

När reklambladen kommer, så ägnar jag ungefär totalt 8-10 timmar till att till fots ta mig runt reavarorna i 6-7 olika butiker. Detta händer 2 gånger i månaden.

Handlar jag kassler, fläskfilé eller fransyska när det är bra pris på det, så skivar jag upp den/dem och fryser in en skiva per påse och äter verkligen bara 1 skiva på middan då också. Likadant med korvpaket, det blir 1-2 korvar, aldrig mer för att frossa. Råris, pasta och potatis är basvaror jag köper mycket av. Skivar man upp köttet så som jag gör, så räcker en fransyska för låt säga 59 kr till 18 middagar. Köper man då en stor kycklingfilépåse för 59 kr också så har man middagar en hel månad för 118 spänn. Alkohol och läsk eller kaffe dricker jag inte. Det blir mjölk, juice och vatten.

Det går inte åt mycket hygienartiklar. Och äter man inga onödiga överflöd så behöver man inte besöka tronen så ofta. Tandkrämstuben räcker en månad minst. Schampot två. Tvättmedel och sånt räcker länge i ett enpersonershushåll. Raklödder två mån.

Netto är huvudbutiken, men där handlar jag aldrig deras importerade kött eller deras "egna" varor om de nu har sådana. Jag handlar istället oftast de allmänt kända märkena - de som finns på andra ställen också. På dyrare Hemköp handlar jag ofta också, liksom ICA Nära och Coop. Ibland på Willys Hemma och Lidl. Netto och Hemköp brukar ha bra pris på glassbyttor.

Det som kostar mest av matbudgeten är de glutenfria varorna, cirka 200-250 kr per månad. Men nu har jag börjat baka mer själv och sparar in 70 kr där ungefär.

Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag plus kvällsmål varje dag.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-07-12 kl. 22:14.
Citera
2014-07-12, 22:09
Bannlyst
jag äter hos min mamma, 3000kr för oss två
Citera
2014-07-12, 22:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
jag äter hos min mamma, 3000kr för oss två

Det är schysst!

Nån skrev i tråden att den lade 20.000 kr på mat per månad.
Då blir man mörkrädd.
Citera
2014-07-13, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det är schysst!

Nån skrev i tråden att den lade 20.000 kr på mat per månad.
Då blir man mörkrädd.
100k per månad här.
Citera
2014-07-13, 01:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdammen1
100k per månad här.

Hehe.

I ungersk forint eller sydkoreansk won?
Citera
2014-07-22, 00:20
Medlem
shadow666s avatar
ca 2-3000kr. mellan 20-30år. Förstår dock inte hur jag kommer upp i sådan summa, jag försöker köpa billig mat som räcker länge...
Citera
2014-07-22, 01:37
Medlem
6-7000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här