Jag har varken gas spis eller wok panna men jag hittade ett recept på stekt ris med lite andra saker i. Skulle bland annat vara något kinesiskt vin (eller halvtorr sherry), räkor, skinka, ärtor.
Men som sagt, är orolig att det ska misslyckas, är inte direkt någon bra kock. Kan man få det bra och är det något speciellt jag bör tänka på att göra annorlunda eftersom jag inte har rätt utrustning?
Senast redigerad av EnPapperslapp 2010-11-17 kl. 17:53.
Jag har varken gas spis eller wok panna men jag hittade ett recept på stekt ris med lite andra saker i. Skulle bland annat vara något kinesiskt vin (eller halvtorr sherry), räkor, skinka, ärtor.
Men som sagt, är orolig att det ska misslyckas, är inte direkt någon bra kock. Kan man få det bra och är det något speciellt jag bör tänka på att göra annorlunda eftersom jag inte har rätt utrustning?
Din utrustning är fullt adekvat.
Vill du ha ett helt recept eller endast anvisningar gällande metoden?
Njaa, jag har redan ett recept från en bok. Receptet heter Stekt ris från Yangzhou (bok: Klassisk kinesisk kokbok av Yan-kit So) - där finns väl det ganska utförligt beskrivet. I vilken ordning man ska göra allt, att riset ska helst ha kokats flera timmar innan osv...
Men kan ju dra upp snabb frågor då:
Man ska ha hög värme men innebär det högsta (Den stora plattan på våran spis är "12", ska den vara på 12 då?)?
Sen så undrar jag vad som menas med "2-3 msk klar buljong", ska till affären sen och kolla efter det men jag är osäker, det är alltså inte "kött" eller "grönsaks" buljong eller så?
Sedan undrar jag också hur länge (ungefär då) man steker? Talar vi 1 minut, 5-10, 15+ eller vadå?
Kan bara skriva hit ingredienserna för skojs skull, någon åsikt om själva receptet?
4 personer, huvudrätt:
225g färska eller stora skalade räkor
8 msk jordnötsolja
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk Shaohsin-vin eller halvtorr sherry
2 stora ägg
salt och peppar
800g kokt ris.
4 salladslökar
225g kokt skinka
225g små fina ärtor
1 ½ mörk sojasås
1 ½ msk klar buljong
Marinad:
salt
1 ½ majsena (maizena antar jag...)
½ äggvita
Kan bara skriva hit ingredienserna för skojs skull, någon åsikt om själva receptet?
4 personer, huvudrätt:
225g färska eller stora skalade räkor
8 msk jordnötsolja
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk Shaohsin-vin eller halvtorr sherry
2 stora ägg
salt och peppar
800g kokt ris.
4 salladslökar
225g kokt skinka
225g små fina ärtor
1 ½ mörk sojasås
1 ½ msk klar buljong
Marinad:
salt
1 ½ majsena (maizena antar jag...)
½ äggvita
Ser bra ut. Har samma bok hemma. Återkommer med fler kommentarer .
Okay! Förresten så blev det uppskjutet en dag, så det blir inte förrän imorgon. Det som också är synd är att vi hade tänkt fixa röd bönkräm (med pannkakor) som dessert men varken av de två affärerna jag uppsökte hade någon form av röda bönor förutom kidney. Nog finns det att få tag på i större affärer samt asiatiska affärer men jag är för lat för att åka så långt för dessa bönor. Det blir säkert i helgen istället.
Okay! Förresten så blev det uppskjutet en dag, så det blir inte förrän imorgon. Det som också är synd är att vi hade tänkt fixa röd bönkräm (med pannkakor) som dessert men varken av de två affärerna jag uppsökte hade någon form av röda bönor förutom kidney. Nog finns det att få tag på i större affärer samt asiatiska affärer men jag är för lat för att åka så långt för dessa bönor. Det blir säkert i helgen istället.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!