2010-11-17, 16:56
Medlem
Hej!

Om man nu skulle börja tillverka eget öl eller vin hemma (INTE starksprit eller sprit, utan öl eller vin), är det okej enligt alkohollagen att ha en liten fest på det (dvs en sluten fest där man delar med sig av det man bryggt, förutsatt att alla är 18 eller över 18 förstås). Lagen är lite diffus tycker jag, någon som kan hjälpa mig med det här?
Citera
2010-11-17, 17:01
Medlem
Du får dela med dig så länge du inte tar betalt för det!

1 § Denna lag gäller tillverkning, marknadsföring och införsel av alkoholdrycker och handel med sådana varor. Lagen gäller också tillverkning av sprit.

2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.
Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får fortsätta att jäsa.
Med alkohol avses i denna lag etylalkohol.

Dvs det räknas som mäsk rent juridiskt tills det överstiger 2,25%, sedan är det sprit rent juridiskt.
Om det inte räknas som Vin Öl eller Starköl, och spannet för vin var stort.

3 § Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol. Alkoholdrycker delas i denna lag in i spritdrycker, vin, starköl och öl.

4 § Med spritdryck förstås en alkoholdryck som innehåller sprit.

5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

I §5 så talar man om "andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck" räknas som Vin, så frågan är om detta räknas som vin trots att inga druvor, druvmust, bär frukt eller växtdelar används. Det är en viktig fråga när det kommer till ansvar och påföljd. Jag vet inte hur praxis ser ut här.

10 kap. Ansvar m.m.

1 § Den som
1. olovligen tillverkar sprit eller spritdrycker,
2. bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker eller
3. förvärvar, innehar, forslar, döljer eller förvarar sprit eller spritdrycker, som är olovligt tillverkade, eller mäsk, som är avsedd för olovlig tillverkning av sprit eller spritdrycker,
döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1999:1001).

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. säljer alkoholdrycker utan tillstånd eller, om tillstånd inte behövs, utan rätt enligt denna lag,
2. serverar spritdrycker, vin eller starköl som har anskaffats på annat sätt än som sägs i 6 kap. 5 §, döms för olovlig försäljning av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år.

3 § Om ett brott som anges i 1 eller 2 § har begåtts uppsåtligen och är grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall det särskilt beaktas om gärningen har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits yrkesmässigt eller i större omfattning eller har varit inriktad mot ungdomar. Lag (2005:470).

Där har du det mesta, sen för att inte torska på tillverkligen så ska moms och alkoholskatt betalas..Men är dina kära vänner tysta och du tyst om det hela så ska det nog gå bra. vill säga att du slipper betala mer än kostnaden för att tillverka
Senast redigerad av acer102 2010-11-17 kl. 17:12.
Citera
2010-11-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acer102
Du får dela med dig så länge du inte tar betalt för det!
Jag tänker inte ta betalt för det alls, nej. Bara det inte blir problem sen om något skulle hända, så att man bryter mot lagen på något sätt. Skulle jag ta pengar för det skulle det inte vara att dela med sig utan försäljning vilket är olagligt utan tillstånd, om jag har läst rätt.

Så det är alltså lagligt att bjuda (inte försälja) på hemmatillverkad dryck som öl/vin, om man är 18 eller över, till andra, som är 18 eller över? Inga komplikationer?
Citera
2010-11-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnnybgoode
Jag tänker inte ta betalt för det alls, nej. Bara det inte blir problem sen om något skulle hända, så att man bryter mot lagen på något sätt. Skulle jag ta pengar för det skulle det inte vara att dela med sig utan försäljning vilket är olagligt utan tillstånd, om jag har läst rätt.

Så det är alltså lagligt att bjuda (inte försälja) på hemmatillverkad dryck som öl/vin, om man är 18 eller över, till andra, som är 18 eller över? Inga komplikationer?

För det första måste du vara 20 för att ens få tillverka men annars är det bara att bjuda på till 18 åringar och uppåt! lade till lite extra info åt dig på förra inlägget
Citera
2010-11-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acer102
För det första måste du vara 20 för att ens få tillverka men annars är det bara att bjuda på till 18 åringar och uppåt! lade till lite extra info åt dig på förra inlägget
Okej, så för att sammanfatta (lagen är jättekonstig, helt diffust för mig i alla fall):

Om man är 20 år eller äldre, så är det lagligt att tillverka drycker som öl/mjöd/vin, och sedan bjuda på dessa till sina vänner i en sluten fest (utan att ta betalt, och vännerna 18 eller över), och så måste man dessutom betala en skatt på detta? Till vem i sådana fall?
Citera
2010-11-17, 17:40
Medlem
Citat:
Okej, så för att sammanfatta (lagen är jättekonstig, helt diffust för mig i alla fall):

Om man är 20 år eller äldre, så är det lagligt att tillverka drycker som öl/mjöd/vin, och sedan bjuda på dessa till sina vänner i en sluten fest (utan att ta betalt, och vännerna 18 eller över), och så måste man dessutom betala en skatt på detta? Till vem i sådana fall?

Skattemyndigheten
Citera
2010-11-18, 01:19
Medlem
Gubbkepsens avatar
Citat:

Nej du får inte bjuda dina vänner som endast är 18 på öl/mjöd/vin, detta även om det sker utan att du tar betalt etc.

Inget konstigare än du inte heller får köpa ut öl och sprit till dina 18-åriga vänner. Att de får dricka på krogen när de är 18 har att göra med att det antas att kontrollen där ska vara bättre iom att krögaren har ett ansvar att inte överservera gäster.

Alkohollagen 3:9§

Citat:
9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

Det som är markerat betyder i princip att din far kan bjuda dig på en starköl eller två till maten hemma men det betyder INTE att du kan bjuda alla dina vänner på hembrygd mjöd.

Skulle festen balla ur och polisen anlända så lär du ha en anmälan om olovligt anskaffande av alkoholdrycker på dig inom fem röda.

Alkohollagen 10:6§

Citat:
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet anskaffar, överlämnar eller bjuder på alkoholdrycker i strid med 3 kap. 9 § döms för olovligt anskaffande av alkoholdrycker till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år. Lag (2001:414).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in