Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-11-17, 16:11
Bannlyst
Hej,

Min dotter har lyckats med konststycket att via utorrent försökt att öppna en exe-fil. Under den processen kom det upp det där öppna med fönstret, och på nåt sätt lyckades hon associera alla .exe filer till Adode Reader. Inte så ball, för nu har ALLA program Adobe-reader-ikonen och de försöker öppnas i Adobe reader.
Hur bortassociearar jag exe-filerna så de blir normala?

(Min dotter är två år)
Citera
2010-11-17, 16:13
Medlem
Har samma problem.... har letat men inte hittat ngt resultat, vi får hopaps på att det finns lite datorkunnigt folk här
Citera
2010-11-17, 16:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Använder TS Windows 7 så finns detta -> Kontrollpanelen\Program\Standardprogram\Ange associationer
Citera
2010-11-17, 16:17
Medlem
Rumcajss avatar
Högerklicka på filen > tryck öppna med > välj program.

Där kan du välja vilket program som ska öppna det och så kan du trycka att det alltid ska öppnas med det programmet.

Annars kan du väl ta och återställa datorn som den var igår?
Citera
2010-11-17, 16:17
Medlem
Högerklicka på valfri EXE-fil o välj "Öppna med...". Om inte detta alternativ syns, testa håll in Shift eller CTRL undertiden ni högerklickar på filen.

Ett nytt, litet fönster som heter "Varning" dyker nu upp på skärmen. Klicka på knappen "Öppna med..." där också. Yttligare ett till fönster dyker upp på skärmen där ni får 2 olika valmöjligheter. Välj "Välj program i en lista över installerade program" och klicka på knappen OK.

Ännu ett fönster öppnas där ni kan välja vad för program ni vill öppna filen med. Om ni kryssar i "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen" öppnas önskad filtyp med just det programmet. Klicka på OK-knappen när ni är klara.

Klart!

Finns på denna länk

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/786180-exe-filer/
Citera
2010-11-17, 16:19
Medlem
Vet inte riktigt om detta kommer att fungera.
Men testa att skapa en .bat fil.
Högerklicka på skrivbordet > Nytt text dokument > döp det till fix.bat var noga med att .txt inte finns med.
Högerklicka på filen och välj redigera.
Skriv in detta:
assoc .exe=exefile
pause

Spara filen, testa sedan köra den, nu borde dina exe filer fungera igen.
Citera
2010-11-17, 16:29
Bannlyst
Alltså, jag kan inte ens få notepad till att öppna... sitter på en annan dator och skriver detta. Har inte lust att installera om datorn för den är min mosters som jag precis fixat. Var helt klar, nu när den klåfingrige ungen kom och klickade runt. Trodde inte hon kunde ställa till med så mycket problem - men det kunde hon visst...
Fan va drygt...
Citera
2010-11-17, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Använder TS Windows 7 så finns detta -> Kontrollpanelen\Program\Standardprogram\Ange associationer

Bra idé, men .exe filer finns inte med på den listan.
Citera
2010-11-17, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reevo
Högerklicka på valfri EXE-fil o välj "Öppna med...". Om inte detta alternativ syns, testa håll in Shift eller CTRL undertiden ni högerklickar på filen.

Ett nytt, litet fönster som heter "Varning" dyker nu upp på skärmen. Klicka på knappen "Öppna med..." där också. Yttligare ett till fönster dyker upp på skärmen där ni får 2 olika valmöjligheter. Välj "Välj program i en lista över installerade program" och klicka på knappen OK.

Ännu ett fönster öppnas där ni kan välja vad för program ni vill öppna filen med. Om ni kryssar i "Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen" öppnas önskad filtyp med just det programmet. Klicka på OK-knappen när ni är klara.

Klart!

Finns på denna länk

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/786180-exe-filer/
Öppna med... kommer inte upp som alternativ på .exe filerna heller tyvärr... Fan va fittigt. Hatar Windows nu...
Citera
2010-11-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Öppna med... kommer inte upp som alternativ på .exe filerna heller tyvärr... Fan va fittigt. Hatar Windows nu...

Håll inne shift när du högerklickar.

Edit: nvm. Minns fel.
Citera
2010-11-17, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzyk
Vet inte riktigt om detta kommer att fungera.
Men testa att skapa en .bat fil.
Högerklicka på skrivbordet > Nytt text dokument > döp det till fix.bat var noga med att .txt inte finns med.
Högerklicka på filen och välj redigera.
Skriv in detta:
assoc .exe=exefile
pause

Spara filen, testa sedan köra den, nu borde dina exe filer fungera igen.

Fungerade inte heller, tyvärr...
Citera
2010-11-17, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
Håll inne shift när du högerklickar.

Edit: nvm. Minns fel.

Ja, det gör jag. Får upp en lång meny, men Öppna med... är inte med på listan. Bara Öppna, och det hjälper ju föga - för då drar adobe pissreader igång och larmar... fan va cepigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in