2010-11-17, 14:22
Medlem
ok, jag ger mej på en liten förklaring. Det kommer att finnas fel så säg till!

Hur yttrar sej polariserat ljus i jämförelse med opolariserat ljus?

Är det elektromagnetiska vågor som skapar E-fältet och ger det sin karaktär. Vid polariserat ljus ges ett E-fält som svänger i samma plan? I så fall, hur uppkommer polariserat ljus?

Inledningen i min bok, tillsammans med en totalt oförklarlig bild, rörde till det för mej.
Citera
2010-11-17, 14:42
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betel
ok, jag ger mej på en liten förklaring. Det kommer att finnas fel så säg till!

Hur yttrar sej polariserat ljus i jämförelse med opolariserat ljus?

Är det elektromagnetiska vågor som skapar E-fältet och ger det sin karaktär. Vid polariserat ljus ges ett E-fält som svänger i samma plan? I så fall, hur uppkommer polariserat ljus?

Inledningen i min bok, tillsammans med en totalt oförklarlig bild, rörde till det för mej.
Ja, du är rätt ute. Tänkt dig ett brevinkast. Brevet går bara i på en ledd. Försöker du få i brevet vertikalt, kommer det inte att gå och brevet reflekteras/absorberas(!) av dörren. Brevet symboliserar här fältriktningen hos elektromagnetiska våg(beskrivning)en. När brevbäraren kommer med en opolariserad leverans, har han en hel bunt med brev som alla försöker ta sig igenom brevinkastet i olika ledder. Bara de horisontella breven går genom dörren och leveransen som når Pelle i 7c är nu polariserad.

Detsamma gäller gör ljus. Man polariserar ljuset genom att stoppa (reflektera eller absorbera) de fält som har oönskade riktningar med ett gitter. Ljus polariseras även naturligt genom reflektion och polariseringen vid reflektion blir större och större ju högre infallsvinkel ljuset har mot den reflekterande ytan. Polariserande glasögon t ex, fungerar så att de har motsatt polarisation mot ljuset som reflekteras (t ex från vattenytan).

Här har du lite (icke-postrelaterad!) info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polarizer
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2010-11-17 kl. 14:45.
Citera
2010-11-17, 15:27
Medlem
fint! Och eftersom du sa att jag va rätt ute så utgår jag från att det är ljuset som skapar det elektriska fältet så vid opolariserat ljus så har vi elektriska fält åt alla riktningar eftersom ljusvågor färdas i alla riktningar?

Underbar beskrivning med de polariserade och opolariserade breven
Citera
2010-11-17, 15:44
Medlem
Fast ljuset är väl alltid polariserat, det är bara en fråga om det är linjärpolariserat eller cirkulärpolariserat. Ett brevinkast ger ju typiskt linjärpolariserat ljus.
Citera
2010-11-17, 15:52
Medlem
Ok men jag menar om vi har linjärpolariserat ljus från alla håll så får vi ett resulterande elektriskt fält som pekar åt alla håll?

Hur uppstår cirkulärpolariserat ljus?
Senast redigerad av Betel 2010-11-17 kl. 15:55.
Citera
2010-11-17, 16:49
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ok men jag menar om vi har linjärpolariserat ljus från alla håll så får vi ett resulterande elektriskt fält som pekar åt alla håll?

Vid en viss tidpunkt så pekar fältet bara åt ett visst håll i en viss punkt i rummet, men tittar man på fältet över en viss tid så kan det variera på olika sätt. Det du beskriver låter som opolariserat ljus, dvs fältriktningen i en viss punkt hoppar runt slumpmässigt med tiden.

Citat:
Hur uppstår cirkulärpolariserat ljus?

T.ex. med ett material som fördröjer ljus polariserat i en viss riktning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelbrytning
Citera
2010-11-17, 17:00
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast ljuset är väl alltid polariserat, det är bara en fråga om det är linjärpolariserat eller cirkulärpolariserat. Ett brevinkast ger ju typiskt linjärpolariserat ljus.
Nej, "vanligt" ljus är inte cirkulärpolariserat. Cirkulärpolariserat ljus är ännu mer "komplext" än linjärpolariserat. Vanligt ljus är opolariserat och fältriktningarna är slumpmässigt/jämt fördelade. Cirkulärpolariserat ljus är väldigt "ordnat".
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2010-11-17 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in