2010-11-17, 13:14
Medlem
hej, det är så att jag har en ford focus års modell 2000 och abs lampan började lysa igår, och imorn har jag besiktining, så jag undrar vad är det för regler som gäller när det gäller abs vid besiktning, måste jag komma tillbaka om lampan lyser eller hur fungerar det? mvh Aki
Citera
2010-11-17, 13:32
Medlem
ViTolis avatar
Du kommer få en tvåa ifall en utav de varningslampor som finns inte fungerar. Alltså i detta fallet ABS lampan, som är en varningslampa. Ordna eller få en ombes.
Citera
2010-11-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Du kommer få en tvåa ifall en utav de varningslampor som finns inte fungerar. Alltså i detta fallet ABS lampan, som är en varningslampa. Ordna eller få en ombes.

nån som vet om ford focus bromsar funkar utan abs eller är abs och vanliga brommsar en o samma?
Citera
2010-11-17, 13:37
Medlem
ViTolis avatar
Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karaktäristiska "darret" på bromspedalen.

På moderna ESP-system (Elektroniskt StabilitetsProgram) finns ytterligare TRE sensorer som registrerar hjulens riktning i förhållande till rattutslaget samt ett gyro som övervakar bilens rörelser i sidled.

Systemet inverkar när sensorerna skickar motstridiga uppgifter. Då bromsas (medelst ABS-systemet) det/de hjul som krävs för att häva sladden. Även motorkraften stryps för att förhindra hjulspinn. I de flesta fallen har systemet inverkat långt innan föraren ens uppfattat den begynnande sladden.
Citera
2011-04-24, 19:51
Medlem
Audi 100 års.mod. 1991, ABS lampan lyser.
Har bytt ABS styrenhet (beg.)
Bytt sensorer på alla hjulen.
Lampan lyser fortfarande, vad skall jag göra?

Allt började när det byttes skyddsdamasker yttre
på framhjulen.
Citera
2011-04-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Audi 100 års.mod. 1991, ABS lampan lyser.
Har bytt ABS styrenhet (beg.)
Bytt sensorer på alla hjulen.
Lampan lyser fortfarande, vad skall jag göra?

Allt började när det byttes skyddsdamasker yttre
på framhjulen.

Mätt upp kablarna från styrenhet-givare så de är hela? Om svar ja så är en gissning på att en krans har fått sig en skada av något slag.

Lycka till.
Citera
2011-04-25, 10:43
Medlem
Alla gånger en av kransarna som spruckit.
Citera
2011-04-26, 00:10
Medlem
grejigabosses avatar
Säger också kransarna. Ta fram din multimeter och mät varje givare för sig så får du ganska snabbt en indikation vilken givare som inte ger rätt signaler till styrenheten.
Lyft upp ett hjul i taget, mät samtidigt som du snurrar på däcket.

Du kommer få ombesiktning, det säger jag av erfarenhet då min lampa också tändes dagen före besiktning, men du köper ju lite extra tid så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in