2010-11-16, 14:32
Medlem
undergångs avatar
Det finns ju webbsidor (som http://www.knifenordic.se) där det säljs knivar, teleskopbatonger och liknande föremål.
Är det lagligt för vem som helst att sälja dessa föremål, så länge man säljer genom ett företag? Vad krävs för att kunna starta den sortens verksamhet?
En del av dessa företag har även kontor/lager där man kan gå in och handla. Gäller samma regler även för detta?

Peace.
Citera
2010-11-16, 17:16
Medlem
Bara att sälja, men du måste nog skatta för pengarna.
Citera
2010-11-16, 19:32
Medlem
InfidelKafirs avatar
Varför skulle du inte få det?? Funderar du samma ang IKEAs köksknivsutbud? Eller stadium och klockbutiker som säljer Swiss army knivar? Eller privatpersoner som säljer från Tradera...
Senast redigerad av InfidelKafir 2010-11-16 kl. 19:34.
Citera
2010-11-16, 22:05
Medlem
undergångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfidelKafir
Varför skulle du inte få det?? Funderar du samma ang IKEAs köksknivsutbud? Eller stadium och klockbutiker som säljer Swiss army knivar? Eller privatpersoner som säljer från Tradera...

Känns som ganska dåliga jämförelser till en teleskopbatong. De är väl olagliga att inneha om man inte är väktare eller liknande? Så vitt jag vet får vem som helst äga en kökskniv från IKEA.
Det kan ju bli problem med att sälja saker man inte får ha från början.
Citera
2010-11-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undergång
Känns som ganska dåliga jämförelser till en teleskopbatong. De är väl olagliga att inneha om man inte är väktare eller liknande? Så vitt jag vet får vem som helst äga en kökskniv från IKEA.

teleskopbatong går under knivlagen, dom är lagliga att äga, men olagligt att gå på stan med
Citera
2010-11-17, 12:34
Medlem
InfidelKafirs avatar
Citat:

Nej, helt riktigt jämnförelse. Vem som helst får äga/köpa Expanderbatonger också, och dom går under knivlagen så ingen skillnad. Men man märker att du inte har en aning, men det är ju kanske därför du frågar. Men så ligger det till. Inget olagligt. Bara du tar in det lagligt, betalar skatt/moms/tull så är det fritt fram. Och självklart gäller 18års regeln även för det då som med knivar.

Citat:
Ursprungligen postat av mod32
teleskopbatong går under knivlagen, dom är lagliga att äga, men olagligt att gå på stan med

Exakt. Ha vad du vill men bär det inte på dig.
Citera
2010-11-17, 19:26
Medlem
undergångs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfidelKafir
Nej, helt riktigt jämnförelse. Vem som helst får äga/köpa Expanderbatonger också, och dom går under knivlagen så ingen skillnad. Men man märker att du inte har en aning, men det är ju kanske därför du frågar. Men så ligger det till. Inget olagligt. Bara du tar in det lagligt, betalar skatt/moms/tull så är det fritt fram. Och självklart gäller 18års regeln även för det då som med knivar.

Jaså! Man lär sig något nytt varje dag!
Du har helt rätt, jag har ingen koll på legal "vapenhandel". Som du säger, hade jag haft koll hade jag inte behövt starta tråden.

Så jag kan alltså köpa in knivar/batonger och sälja över t.ex. tradera? Har aldrig sett en batong på svenska auktionssidor som tradera.
Stiletter och butterflies får inte saluhållas i Sverige, om jag förstått det rätt? Är det fler knivsorter som faller under den regeln?
Citera
2010-11-18, 10:23
Medlem
Knivar och andra farliga föremål
Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Exempel på sådana farliga föremål:
•stiletter
•springknivar
•butterflyknivar
•sablar
•svärd
•kaststjärnor
•karatepinnar
•knogjärn
Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha den här typen av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.

Exempel på undantag från förbudet:
•militär som till uniform bär kniv
•hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
•svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
•normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.
Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.

Överlåtelse av farliga föremål
Springknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.

Införsel
För införsel av den här typen av farliga föremål, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd för införsel av vissa farliga föremål.
Citera
2010-11-18, 10:56
Medlem
nazipoliss avatar
varken tradera eller blocket tillåter försäljning utav batonger, du får en varning och sen blir du avstängd!
Citera
2010-11-19, 13:36
Medlem
InfidelKafirs avatar
Citat:
Jaså! Man lär sig något nytt varje dag!
Du har helt rätt, jag har ingen koll på legal "vapenhandel". Som du säger, hade jag haft koll hade jag inte behövt starta tråden.

Så jag kan alltså köpa in knivar/batonger och sälja över t.ex. tradera? Har aldrig sett en batong på svenska auktionssidor som tradera.
Stiletter och butterflies får inte saluhållas i Sverige, om jag förstått det rätt? Är det fler knivsorter som faller under den regeln?

Jag menade inget illa, bara att du utryckte dig att det var en dålig jåmnförelse svarade jag lite tuffare på. Stilleter och Balisonger kan ju vara lite svårare att sälja då dom oftast bara används till en sak, skära i kött. Men sen vet jag inte riktigt om man kan tolka lagtexten heller att ska man inte ha det till brott mot liv och hälsa och över 21 så är det fritt fram... Men det är väl juridiks forumet..

Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
varken tradera eller blocket tillåter försäljning utav batonger, du får en varning och sen blir du avstängd!

Det har du helt rätt i men så har det inte alltid varit. Förut var det ok att sälja allt sånt också, vilket jag tycker är konstigt nu då det faller under Knivlagen och knivar säljs fritt.. Men det var väl nått geni som ville ändra det, kanske samma person som bestämmde att man inte skulle få skicka knivar med posten längre för att det var vapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in