2010-11-16, 10:10
Medlem
Hejsan, har ev. möjligheten att köpa en bostadsrätt för en mycket låg summa. Det är i dagsläget en lokal som har bygglov att göras om till bostadsrätt. Lokalen är på ca 50kvm och ligger på markplan med 4 fönster.

Den är VÄLDIGT sliten, och måste totalrenoveras från första kvm till sista. Man behöver slå ut ett par väggar, flytta köket från ena delen till den andra (dra om avlopp?), fixa nya tapeter, lister, golv i hela lägenheten. I ena rummet finns också fläckar från ett element som runnit (ev, risk för vattenskador under golvet?) samt att ena väggen också är fuktskadad. Det är ett stuprör på utsidan så antar att det är stänk från det som skapat fuktskadorna på väggen.

Första frågan är om det verkligen är jag som behöver betala för dom ev. fuktskadorna? Borde det inte täckas av bostadsrättföreningens försäkring?

Vad tror ni att en totalrenovering kan kosta, på en höft? Med material och allt till hela lägenheten. Är helt grön på renovering så kommer behöva leja bort lite saker som badrum osv.

Utropspriset för denna lägenhet är 195 000:-, intresset på visningen var stort. Jag har tidigare varit på visningar och varit med i budgivningar på ungefär liknande lägenheter på samma gata och då har utropspriset varit mellan 675-800 000. De flesta lägenheter säljs för ca 750 000 uppskattningsvis.

Vad tror ni? Är det att ta sig vatten över huvudet? Jag ser möjligheten att förvärva en billig bostadsrätt, lägga ned mycket pengar på den och ha en helt nyrenoverad lägenheten för ungefär samma pengar som jag kan köpa en sliten för på samma gator. Säg att priset dubblas, och den säljs för 400k, har jag fortfarande ca 350k att renovera för.

Låter det rimligt?
Citera
2010-11-16, 10:13
Medlem
Fimparens avatar
Enligt din info verkar det ju rimligt...

Jag brukar själv se efter sånna lägenheter för att tjäna en hacka
Citera
2010-11-16, 11:36
Medlem
Ring och prata med en duktig hantverkare som kan göra totaljobbet du är ute efter. Blanda inte in för många entreprenörer, = sammarbetsproblem och du sitter i mitten. Åk tillsammans och titta på lägenheten. Be denna komma med ett uppskattat pris för jobbet (glöm inte att prata tider). Ta in materialpriser för kök, badrum mm. Bestäm ditt totalpris för hela kalaset, räkna lite + & - (inkl dubbla hyror, mm) och se var brytpunkten för lägenhetsköpet hamnar. Buda och se om du får den för "max din brytpunktspeng". Ju mer du sedan kan göra själv ju mindre pengar kommer du undan med. Lite förenklat men jag hade resonerat något åt detta hållet.
Citera
2010-11-16, 21:35
Medlem
Ja, får se vad mäklaren säger imorgon. Fukten stör mig något dock..
Citera
2010-11-16, 22:00
Medlem
Optima74s avatar
Jag gjorde det på en lgh i samma storlek som din, dock ej badrum då det nyligen var stambytt. Men resten var bara att riva ut. Gjorde allt jobb själv utom elen som drogs om och det flyttades uttag osv. Kök vitvaror golv, garderober, flytta väggar, nya dörrposter och dörrar osv och notan slutade på 120k inklusive elektrikern, så det låter väl inte som att du är helt fel ute om du budgeterar för 350k beroende då på hur mycket jobb du ska leja bort.
Citera
2010-11-16, 22:07
Medlem
Hur är badrummet? fuktskadat också?

ifall hela lägenheten är fuktskadad ska du passa dig för då måste du riva ut allt och kanske sanera från mögel ifall fukten har suttit där länge.

Annars så är det inte så dyrt med material, isåfall är det köket som kostar en del (dock antaget att vatten och avlopp samt el är grett)
sätta upp några inneväggar,gipsa och spackla är ju sådana saker som man ska småpyssla med själv under helgerna med några öl och två,tre polare
Citera
2010-11-17, 00:10
Medlem
Tack för bra svar, jag tror inte det är några problem med fukt i övriga delar av lägenheten. Just bara ett rum som har ett stuprör utanför ena fönstret, men det är betongväggar så det borde inte vara några större problem med att täta.

Mäklaren ringer imorgon och jag kommer vara med på att den kommer röra sig mot 350-400 i alla fall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in