• 1
  • 2
2010-11-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Det där med "närproducerat" ska du ta med en nypa salt. I många fall rör det sig helt enkelt om att djuret slaktats och styckats i närheten, det kan ha transporterats över halva Sverige innan det. Jag vet att vissa producenter istället pratar om "lokalproducerat" nu, där man även säkerställer att djuret fötts upp lokalt.

Jo, jag vet.
Senast redigerad av beyondretro 2010-11-22 kl. 00:40.
Citera
2010-11-22, 08:44
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big89Daddy
Köper alltid svenskt om det finns, och är beredd att betala ganska mycket mer för det också. Detta gäller inte enbart kött utan allt möjligt. Är så jävla trött på all utländsk skit som de försöker sälja överallt. Klart som fan att jag hellre ger mina pengar åt en svensk bonde så att Sverige gynnas av det. Och så kan jag vara relativt säker på att djuren i alla fall haft det någorlunda okej.
Så du anser att en ko har det bättre om den tillbringar hela sitt liv inomhus, uppfödd på foder, istället för att gå fritt i Brasilien eller Argentina och betar gräs?
Citera
2010-11-22, 14:01
Medlem
Big89Daddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Så du anser att en ko har det bättre om den tillbringar hela sitt liv inomhus, uppfödd på foder, istället för att gå fritt i Brasilien eller Argentina och betar gräs?
Oavsett hur kossan har det i Argentina eller Brasilien så är det helt befängt att frakta hit köttet från andra sidan jordklotet. Nej, svenskt ska det vara.
Citera
2010-11-22, 14:30
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big89Daddy
Oavsett hur kossan har det i Argentina eller Brasilien så är det helt befängt att frakta hit köttet från andra sidan jordklotet. Nej, svenskt ska det vara.
Är det inte helt befängt att föda upp kor här när det kostar betydligt mindre resurser att föda upp dom i Sydamerika och frakta hit dom?
Citera
2010-11-22, 14:50
Medlem
Sees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CimGoodFella
Är det inte helt befängt att föda upp kor här när det kostar betydligt mindre resurser att föda upp dom i Sydamerika och frakta hit dom?
Nä, det går ju att föda upp här....
Citera
2010-11-24, 22:29
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Nä, det går ju att föda upp här....
Ungefär som att det går att odla bananer i drivhus här. Till en högre kostnad än att importera...
Citera
2010-11-25, 15:52
Medlem
Nötkött: Svenskt eller sydamerikansk, finns dock inte så mycket annat att välja på
Fläsk: Uteslutande gris, kommer aldrig frivilligt köpa en dansk gris! Medveten om att även våra grisar har det dåligt, men standarden är mycket högre här.
Citera
2010-11-25, 15:56
Medlem
Kurt-Ingavarzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CimGoodFella

Men tänk på stackars Amazon-skogen.
Citera
2010-11-25, 18:56
Medlem
Gift44s avatar
Alla länder är ok. Är dock tveksam till om vi får se t.ex sidfläsk från Saudi eller ryggbiff från Indien. Själv föredrar jag min biff sydamerikansk.
Citera
2010-11-25, 19:48
Medlem
Är det vanligt att ni frågar vilket land köttet kommer ifrån på restaurang, jag köper KRAV och svenskt men frågar aldrig på restaurang. konstigt faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in